Pleio

Engels | Nederlands

Petra van Oosterbosch directeur van Omgevingsdienst Achterhoek

    Jan Dirk Focker
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 358
    Door Jan Dirk Focker 1872 dagen geleden Reacties (1)

     0/5 Sterren (0)

     

    Vorige week hebben de selectiecommissie en adviescommissie voor de werving van de directeur van de ODA unaniem gekozen voor mevrouw Petra van Oosterbosch. Hieronder stelt zij zich graag voor aan u en zeker aan de toekomstige medewerkers van de ODA.

     

    Beste allemaal,

     

    Met heel veel plezier ga ik vanaf 15 oktober (eerst in deeltijd) starten als directeur van de Omgevingsdienst Achterhoek . Daarom wil ik me graag aan jullie voorstellen. Mijn naam is Petra van Oosterbosch. Ik ben 54 jaar, getrouwd en moeder van 3 dochters van 20, 18 en 16 jaar. Wij wonen in Eefde. In mijn vrije tijd doe ik wat bestuurswerk. Verder tuinier ik graag en speel ik (zeer recreatief) volleybal. Ook ben ik coach van het volleybalteam van onze jongste dochter. Daarbij reis ik al jaren naar verschillende sporthallen, verspreid over de hele Achterhoek.

     

    Dan iets over mijn werkachtergrond

    Nu werk ik nog bij gemeente Nijmegen als afdelingshoofd Omgevingskwaliteit. Hier vindt vergunningverlening en handhaving voor omgevingsvergunningen plaats. Dit doe ik nu ruim een jaar en in die tijd ben ik de hele afdeling (Wabobreed) aan het klaarstomen om over te gaan naar de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN). Daarnaast heb ik een bijdrage geleverd om de besluitvorming in de regio de versnellen.

    Voordat ik in Nijmegen kwam heb ik 10 jaar in Zwolle gewerkt als afdelingshoofd vergunningen. Daar heb ik het "jarenlange" proces van de implementatie van de Wabo gerealiseerd. Daarnaast onder andere gewerkt aan deregulering, "lean werken", de ontwikkeling van het digitaal bouwloket als voorloper van de OLO (OmgevingsLoket Online). Ook ben ik(nog steeds) bij diverse landelijke projecten betrokken die aan het Wabo werkveld raken.

     

    Waarom naar de ODA?

    De veranderingen in de samenleving en de technische ontwikkelingen vragen om aanpassingen van de overheid. Om op alle terreinen een goede gesprekpartner te zijn moet een gemeente voldoende kennis in huis hebben. Dat moet dan wel tegen acceptabele kosten, want we worden gefinancierd door de belastingbetaler. Om onze taken te kunnen blijven doen moeten we de krachten bundelen. Dat kan door samen te werken in een omgevingsdienst. De omgevingsdiensten zijn samen met gemeenten en provincie de hoeders van de leefbaarheid en veiligheid in de gebouwde omgeving. Dat is een prachtige taak. En daarbij is het een kunst om mee te denken met degenen die iets willen realiseren en dan niet een "hindermacht" te vormen. Maar daarnaast moeten we ook de belangen van anderen in het oog te houden en binnen de kaders van wetten en regels blijven. Hiervoor moet je gevoel hebben voor wat er leeft in je gemeente. Je moet geen afstandelijke organisatie zijn. De ODA heeft een vorm die dit mogelijk maakt door als een netwerkorganisatie te werken. De medewerkers zijn en blijven betrokken bij hun gemeente en ze worden ondersteund met kennis uit de hele Achterhoek. Dat móet wel een succes worden! Logisch toch dat ik het een eer vind om daar het boegbeeld van te worden, en dat dan in de Achterhoek waar ik al 20 jaar met veel plezier woon.

    Ik kijk ernaar uit om kennis te komen maken en samen met jullie aan de slag te gaan. Daar zal ik al heel snel mee beginnen, maar het kan even duren voordat ik bij alle organisaties langs geweest ben

     

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
      • Henk Cornelissen
        Henk Cornelissen 1866 dagen geleden

        Petra, gefeliciteerd!

        Henk Cornelissen, gemeente Druten

      Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers