Pleio

Engels | Nederlands

Social media juist ook in het primaire proces!

    FlexMind (Tomas Jansma)
    Door FlexMind (Tomas Jansma) 2040 dagen geleden

     0/5 Sterren (0)

     

    Inleiding

    Sinds ik mij met Social Media bezig houd heb ik meteen de link gemaakt naar het primaire proces.

    Een artikel van Skipr van 15 april 2011 kopt: "Social media in primair proces gaat bestuurder te ver". Eigenlijk komt het artikel niet verder dan een korte opmerking in de eerste alinea waarbij wordt gesteld dat social media nog nauwelijks blijken te zijn ingebed in het primaire proces en in de laatste alinea wordt genoemd dat 36% zegt social media te gebruiken in het primaire proces. Zesendertig procent klinkt in mijn oren echter als een respectabel getal, dus 36 van de 100 managers/bestuurders zeggen social media in te zetten in het primaire proces! Over het hoe, wat en waar wordt inhoudelijke niet ingegaan, wat in mijn ogen een gemiste kans is. Vandaar dit stukje. Voor het artikel kunt u hier terecht.

    Het primaire proces

    Onlangs bij een onmoeting met een bedrijfskundige moest ik een hele verhandeling houden waarom ik social media in het primaire proces vond thuishoren en hij twijfelde of ik wel begreep wat het primaire proces inhield. De patiënt wordt gewassen en krijgt haar medicijnen (primair proces?), de verpleegkundige draagt schriftelijk over aan een collega en rapporteert een afwijking aan een arts (geen primair proces?). Dit druist volledig in tegen mijn ervaring en gevoel. Dus even wat onderzoek.

    Volgens Wikipedia is het primaire proces het volgende:

    primaire processen (of productieprocessen, operationele processen); Alle activiteiten waarvan de output direct bijdraagt aan het resultaat voor de klant. De primaire bedrijfsprocessen vormen het bestaansrecht van een organisatie. Klik hier voor meer informatie.

    Het boek:  "Elementaire bedrijfsinformatica: 1. Bedrijf en zijn omgeving" geeft een wat uitvoeriger omschrijving die mij helemaal blij maakt:

    Bedrijfsprocessen

    De bedrijfsfuncties worden uitgevoerd door middel van bedrijfsprocessen. Een bedrijfsproces is een logisch gegroepeerde reeks activiteiten. Bedrijfsprocessen staan horizontaal op de organisatieniveaus, oftewel een proces speelt zich af op één organisatieniveau. In een bedrijf zijn verschillende soorten bedrijfsprocessen aan te wijzen:

    Het primaire proces: tot het primaire proces behoren alle uitvoerende activiteiten die rechtstreeks verband houden met het tot stand komen van de te verkopen goederen en diensten en de feitelijke levering daarvan aan klanten. Deze processen dienen voor het realiseren van de doelstellingen van het bedrijf.
    Ondersteunende processen: dit zijn processen die een hulpmiddel zijn voor het primaire proces. Zij houden geen direct verband met het maken of leveren van goederen, maar zijn wel noodzakelijk voor het functioneren van het bedrijf.
    Besturende processen: dit zijn de processen die het primaire proces en de ondersteunende processen sturen.

    Met deze wetenschap in de hand is het verder 'appeltje eitje'! Het bijvullen van medicijnen, het verschonen van bedden, verwisselen van een infuus en de overdracht naar een arts of (externe) organisatie behoren tot het primaire proces!

    Maak mij nu maar wijs dat je ter ondersteuning van deze processen geen social media kunt inzetten!

    Nu wat praktijkvoorbeelden

    Wat mij betreft is social media uitmuntend geschikt als ondersteuning bij de Interne Communicatie. Een paar mooie cases vindt je in het volgende  artikel van Frankwatching. Interne communicatie 2.0, hoe introduceer je social media? Bron: Interne communicatie 2.0, hoe introduceer je social media? In deze cases (van begin 2010) praktijk ervaringen bij het introduceren van social media bij KPN en Rijkswaterstaat.

    In een gesprek dat ik enige tijd geleden met Emile de Roy van Zuydenwijn had vertelde hij hoe het werk bij de Thuiszorg van Emile.nu in Amsterdam wordt georganiseerd. Volgens Emile wordt Yammer al een half jaar naar volle tevredenheid in het primaire proces gebruikt. Korte rapportages, overdrachten en bijvoorbeeld het kortsluiten van (aanvullende) wensen van cliënten wordt via korte lijnen opgelost!

    FlexMind heeft deze verbinding al duidelijk voor ogen en kan u helpen social media in te zetten in uw bedrijfsprocessen (al dan niet primair).

     

    <h3>Inleiding</h3>
    Sinds ik mij met Social Media bezig houd heb ik meteen de link gemaakt naar het primaire proces.
    Een artikel van Skipr van 15 april 2011 kopt: "Social media in primair proces gaat bestuurder te ver". Eigenlijk komt het artikel niet verder dan een korte opmerking in de eerste alinea waarbij wordt gesteld dat social media nog nauwelijks blijken te zijn ingebed in het primaire proces en in de laatste alinea wordt genoemd dat 36% zegt social media te gebruiken in het primaire proces. Zesendertig procent klinkt in mijn oren echter als een respectabel getal, dus 36 van de 100 managers/bestuurders zeggen social media in te zetten in het primaire proces! Over het hoe, wat en waar wordt inhoudelijke niet ingegaan, wat in mijn ogen een gemiste kans is. Vandaar dit stukje. Voor het artikel kunt u <a title="Artikel Skipr" href="http://www.skipr.nl/actueel/id7370-social-media-in-primair-proces-gaat-bestuurder-te-ver.html" target="_blank">hier</a> terecht.
    <h3>Het primaire proces</h3>
    Onlangs bij een onmoeting met een bedrijfskundige moest ik een hele verhandeling houden waarom ik social media in het primaire proces vond thuishoren en hij twijfelde of ik wel begreep wat het primaire proces inhield. De patiënt wordt gewassen en krijgt haar medicijnen (primair proces?), de verpleegkundige draagt schriftelijk over aan een collega en rapporteert een afwijking aan een arts (geen primair proces?). Dit druist volledig in tegen mijn ervaring en gevoel. Dus even wat onderzoek.
    Volgens Wikipedia is het primaire proces het volgende:
    <em>primaire processen</em> (of productieprocessen, operationele processen); Alle activiteiten waarvan de output direct bijdraagt aan het resultaat voor de klant. De primaire bedrijfsprocessen vormen het bestaansrecht van een organisatie. Klik <a title="Bedrijfsproces" href="http://nl.wikipedia.org/wiki/Bedrijfsproces" target="_blank">hier</a> voor meer informatie.
    Het boek:  <a title="&quot;Elementaire bedrijfsinformatica&quot;" href="http://www.rijsenbrij.net/archive1/ebi/nl/h1.htm" target="_blank">"Elementaire bedrijfsinformatica: 1. Bedrijf en zijn omgeving"</a> geeft een wat uitvoeriger omschrijving die mij helemaal blij maakt:
    <strong><em>Bedrijfsprocessen</em></strong>
    <blockquote>De bedrijfsfuncties worden uitgevoerd door middel van bedrijfsprocessen. Een bedrijfsproces is een logisch gegroepeerde reeks activiteiten. Bedrijfsprocessen staan horizontaal op de organisatieniveaus, oftewel een proces speelt zich af op één organisatieniveau. In een bedrijf zijn verschillende soorten bedrijfsprocessen aan te wijzen:
    <li>Het primaire proces: tot het primaire proces behoren alle uitvoerende activiteiten die rechtstreeks verband houden met het tot stand komen van de te verkopen goederen en diensten en de feitelijke levering daarvan aan klanten. Deze processen dienen voor het realiseren van de doelstellingen van het bedrijf.</li>
    <li>Ondersteunende processen: dit zijn processen die een hulpmiddel zijn voor het primaire proces. Zij houden geen direct verband met het maken of leveren van goederen, maar zijn wel noodzakelijk voor het functioneren van het bedrijf.</li>
    <li>Besturende processen: dit zijn de processen die het primaire proces en de ondersteunende processen sturen.</li>
    </blockquote>
    Met deze wetenschap in de hand is het verder 'appeltje eitje'! Het bijvullen van medicijnen, het verschonen van bedden, verwisselen van een infuus en de overdracht naar een arts of (externe) organisatie behoren tot het primaire proces!
    Maak mij nu maar wijs dat je ter ondersteuning van deze processen geen social media kunt inzetten!
    <h3>Nu wat praktijkvoorbeelden</h3>
    Wat mij betreft is social media uitmuntend geschikt als ondersteuning bij de Interne Communicatie. Een paar mooie cases vindt je in het volgende  artikel van Frankwatching. Interne communicatie 2.0, hoe introduceer je social media? Bron: <a href="http://www.frankwatching.com/archive/2011/03/03/interne-communicatie-2-0-hoe-introduceer-je-social-media/#ixzz1LwYLj0oE">Interne communicatie 2.0, hoe introduceer je social media?</a> In deze cases (van begin 2010) praktijk ervaringen bij het introduceren van social media bij KPN en Rijkswaterstaat.
    In een gesprek dat ik enige tijd geleden met Emile de Roy van Zuydenwijn had vertelde hij hoe het werk bij de Thuiszorg van <a title="Thuiszorg Emile.nu" href="http://www.emile.nu/" target="_blank">Emile.nu</a> in Amsterdam wordt georganiseerd. Volgens Emile wordt Yammer al een half jaar naar volle tevredenheid in het primaire proces gebruikt. Korte rapportages, overdrachten en bijvoorbeeld het kortsluiten van (aanvullende) wensen van cliënten wordt via korte lijnen opgelost!
    FlexMind heeft deze verbinding al duidelijk voor ogen en kan u helpen social media in te zetten in uw bedrijfsprocessen (al dan niet primair).
    &nbsp;

     

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers