Pleio

Engels | Nederlands

6 voordelen van adverteren op Facebook

    Femke den Ouden
    Door Femke den Ouden 1473 dagen geleden Reacties (3)

     0/5 Sterren (0)

    Als adviseur bij een overheidsinstantie starte je enthousiast een Facebook Pagina, een LinkedIn groep of een andere online community. Je wilt likes, volgers, leden. Je zoekt interactie en dialoog, een bruisende community. Maar na weken actief zoeken naar volgers, zie je de aanhang toch niet snel genoeg groeien. En dat terwijl er meer dan 6,5 miljoen Nederlanders actief zijn op Facebook. Waarvan tussen de leeftijd 40 tot 64 de meeste mensen gebruik maken van Social Media. Op het moment is Facebook zelfs de grootste Social Media speler in Nederland.

    "Fans"

    Een succesvolle community heeft betrokken leden nodig. Hoe kom je sneller aan een de juiste "fanbase" voor je community? Hoe vind je die enthousiaste deelnemers voor wijkparticipatie?  
     
    Laten we eerst kijken naar commerciële merken. Waar vinden zij fans? Twee belangrijke issues voor we verder gaan zijn echter wel:
    1. Je pagina is subliem! De header spreekt aan, de eerder geplaatste berichten zijn een absolute must om te lezen, de volgers worden actief betrokken in de dialoog, je maakt gebruik van veel beeld en teksten zijn kort, krachtig en to the point!
    2. Je pagina leeft! Bezoekers merken meteen wanneer ze te maken hebben met een veredelde RSS feed. Zorg dat je de unieke punten van een social medium benut. Stel vragen, luister en reageer.
    Check? Gedaan? Dan ben je klaar voor de volgende stap. Het is tijd voor de extra fans, de volgers ...
     
    Hoe bereiken merken deze extra fanbase? Simpel. Maak bekend wat je doet met een Social Ad. Promoot acties van vrienden van volgers, online mond tot mond reclame. Wat je vrienden leuk vinden, vind jij automatisch mogelijk ook interessant. Tevens kunnen we ons alleen richten op die Facebook gebruikers die ook bepaalde interesses al hebben aangegeven. Denk aan duurzaam, politiek bewust of vrijwilligers. 

     

    Wat is Social Advertising?

    Social Advertising is het adverteren op een social media kanaal, zoals Twitter, Pinterest, YouTube, Flickr of Facebook. Hierbij kun je gericht de bestaande netwerken van je volgers aanspreken. Of je richten op specifieke interesses. In dit artikel ligt de focus op Facebook.
     
    Facebookkent een aantal verschillende advertentievormen:
    • Klassieke advertentie van bijvoorbeeld je website
    • Een advertentie voor je pagina
    • Een advertentie van iemand die je pagina leuk vindt
    • Een advertentie van iemand die een bericht op je pagina leuk vindt
    • Een advertentie van een evenement

    Een doel, een plan, een strategie

    Doel van een advertentie is de zogenaamde "conversie". Je wilt dus dat je advertentie niet alleen gezien wordt, maar dat er ook op geklikt wordt en een bepaalde actie wordt uitgevoerd. Dat een advertentie dus effect heeft. Dit doen we bijvoorbeeld door een call to action: "Koop dit product nu!", waarna je natuurlijk altijd meteen overgaat tot aanschaf (of niet).

     

    Wat "verkopen" we?

    In de context van de overheid is echter een vaak gehoorde reactie:"Wij verkopen toch niets?". Nee, maar je wilt vaak wel een bepaald duidelijk meetbaar resultaat bereiken, zoals bijvoorbeeld:
    • Een paspoort laten aanvragen voor een kind voor 1 mei 2012
    • Kind op tijd inschrijven vervolgopleiding
    • Een artikel met belangrijke achtergrond informatie delen
    • Bedrijven aanmoedigen e-herkenning aan te vragen of zich te vestigen in een bepaalde regio
    • Oproep voor meedenken over beleid en bewonersparticipatie
    • Opening informatiecentrum of wijkavond bekend maken

    Wat is een goede advertentie?

    In een Facebook advertentie heb je maar weinig ruimte. Je zult dus kort van stof moeten zijn en meteen de juiste doelgroep aanzetten tot de juiste actie. Als de grenzen niet goed afbakent bereik je mensen die je niet wilde bereiken en betaal je daar dus ook voor.
     
    Oefening baart kunst. Gelukkig kun je binnen Facebook Ads in een campagne makkelijk meerdere advertenties tegelijk testen. Zo zie je welke advertenties wel kliks generen en welke niet en kun je gedurende de campagne goed bijsturen. Dit vraagt wel om de investering van wat tijd. Gebruik voor het beheer van grotere campagnes de Facebook PowerEditor.
     
    Wat zijn succesfactoren?
    • Een aansprekende, originele, kleurrijke en in het oog springende afbeelding
    • Duidelijke afzender
    • Korte heldere tekst die uitnodigt of nieuwsgierig maakt.
    • Voeg sociale context toe (likes van vrienden)

    Meetbaar

    Een groot voordeel van online adverteren ten opzichte van adverteren in bijvoorbeeld de krant is dat de resulateten beter meetbaar zijn. De resultaten zijn nooit 100% nauwkeurig. Vaak is een campagne een combinatie van uitingen en middelen en is de Facebook advertentie alleen succesvol omdat de doelgroep al eerder een andere uiting heeft gezien.
    Facebook drukt de prestaties van je advertenties uit in een aantal meetpunten:
    • Campagnebereik Aantal mensen die de advertentie of het verslag gezien hebben.
    • Frequentie Gemiddeld aantal keer dat de persoon de advertentie gezien heeft.
    • Sociaal bereik Aantal keer dat iemand gesponsorde verslagen heeft gezien die werden ondersteund door een like van een vriend. Dit kan alleen als je een gesponsord verslag hebt ingezet, en geldt dus niet voor de klassieke advertenties.
    • Acties Alle acties die binnen 24 uur worden ondernomen na het zien van je advertentie, pagina of evenement. Of alle acties die 28 dagen na het klikken op een advertentie plaats vinden. Dit kan dus alleen met pagina's, apps of evenementen.
    • Klikken Het aantal klikken dat voor de gesponsorde verslagen of advertenties is gegenereerd. Als je reclame maakt voor een pagina, evenement of toepassing, bevatten deze klikken ook pagina-vind-ik-leuks, reacties op evenementen.
    • CTR (click-trough-rate) Het aantal klikken dat door de gesponsorde verslagen of advertenties van deze campagne is gegenereerd, gedeeld door het aantal keer dat de verslagen of advertenties op de geselecteerde datums zijn weergegeven. Een CTR van 0,7 is succesvol.

    Voordelen Social Advertising

    Naast het meetbaar zijn er meerder voordelen van online advertising.

    1. Eenvoudig afbakenen van de doelgroep Er is veel bekend over de gebruikers van Social Media, hun leeftijd, activiteiten en voorkeuren. Hierdoor is het mogelijk om heel specifiek de juiste relatiegroep te bereiken.  Je kunt ook kiezen om geografisch de doelgroep te selecteren, dus alleen binnen de gemeente of provincie grenzen burgers te benaderen met je oproep.
    2. Lange termijn relatie na like Als iemand je pagina liket is hij of zij eigenlijk geabonneerd op je updates. In weze is het een soort van inschrijven op je nieuwsbrief, maar dan interactief.
    3. Kosten Vergeleken met klassieke advertenties in de lokale krant of landelijke dagbladen is online adverteren relatief goedkoop. Voor een paar honderd euro heb je al veel views gegenereerd en afhankelijk van je boodschap misschien zelfs veel clicks. Vergeet niet dat je naast geld ook tijd moet investeren om de voortgang te monitoren en bij te sturen.
    4. Meetbaar In tegenstelling tot reguliere advertenties zie je meteen meetbare resultaten. Hoeveel mensen hebben de advertentie gezien (bereik) en hoeveel zijn daadwerkelijk aangemoedigd om verder te klikken.
    5. Mogelijkheid voor dialoog Je genereert niet alleen maar kliks, maar vaak ook een directe reactie. Dit kan zowel positief als negatief zijn. Een goede kans om de dialoog aan te gaan en het onderwerp te bespreken . Andere bezoekers kunnen deze reactie ook lezen en daar kennis van nemen of zelf ook deelnemen aan het gesprek.
    6. Bijsturen van de boodschap (ook voor offline media) Door een aantal versies van een advertentie te lanceren zie je meteen welke de gewenste reactie oproepen. Deze kennis is niet alleen online te gebruiken. Ook de feedback uit de online dialoog is toepasbaar  online en offline. 

    Conclusie

    Je bereik vergroten, een verschil maken, meetbare doelstellingen  ... overweeg dan om Facebook Ads mee te nemen in de mediamix om zo specifieker een deel van de doelgroep te bereiken.
     
    In mijn volgende artikel bespreek ik een aantal advertenties die wel succesvol zijn en een aantal die dit niet waren.
     

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
      • Michiel Brunsveld
        Michiel Brunsveld 1332 dagen geleden

        Een wat oudere blog alweer, maar leuk om te lezen! Ik ben heel benieuwd naar de succesvolle en minder succesvolle voorbeelden (en wellicht ook wat praktisch inzicht in de kosten). CPC is volgens mij een keuze, afhankelijk ook van het type advertentie dat je wilt plaatsen. In veel gevallen betaal je nog voor het aantal views van je advertentie.

        Wat Ad aansnijdt kan ik wel begrijpen, als overheid verkoop je immers geen commerciële producten. Maar de efficiëntie van je uitingen zijn toch wel voor een deel gekoppeld aan het bereik. Liken en sharen is één ding, maar doordat Facebook het drastisch heeft ingeperkt hoeveel van je volgers standaard je updates zien, denk ik net als Femke dat er wat te bereiken valt met social advertising. Het moet alleen wel binnen logische perken blijven en geen smijten met geld worden om maar wat nieuwsberichtjes breder uit te zetten.

        Ik kijk uit naar het volgende artikel. :)

        • Femke den Ouden
          Femke den Ouden 1464 dagen geleden

          Beste Ad, dank je voor je reactie! 

          Het doel van mijn blog is niet om een gemeente of overheidsintelling onder de aandacht te brengen alleen maar voor de aandacht, maar meer om een service te verlenen aan de burger. Net zoals je de 14 00 nummers onder de aandacht brengt.

          De media consumptie verandert. Niet iedereen leest de huis aan huis bladen meer, of soms worden hierin minder of andere berichten geplaatst. Ook denk je niet elke dag aan het lezen van de gemeente websites. Door de gemeente te volgen op Twitter of Facebook blijf je in contact met het belangrijke nieuws om je heen.

          Door binnen Facebook de tool ads te gebruiken kan je iedereen op het medium binnen de gemeente grenzen bekend maken met de mogelijkheden en niet alleen de vrienden van vrienden van vrienden of fanatieke social media gebruikers. Je gaat juist buiten de usual suspects om en benadert een bredere doelgroep. Misschien juist ook de doelgroep die normaal lastig te bereiken is?

          En daarnaast ... Pas als men op de advertentie klikt betaal je. Vaak rond de 30 cent per klik. Klant contacten via andere media zijn ook niet gratis, en kosten vaak een veelvoud.

          • Ad Gerrits
            Ad Gerrits 1464 dagen geleden

            Adverteren werkt. Maar persoonlijk vind ik het dubieus om als overheidsorganisatie betaald te gaan adverteren om een grotere 'fanbase'te krijgen. Natuurlijk wil je graag dingen onder de aandacht brengen en is het prettig als je bereik wat groter is. Standaard Facebook mechnismes zoals Liken en Sharen helpen daarbij. Natuurlijk legt iedereen de lat net ergens anders, maar ik heb zelf nogal moeite met gaan betalen voor advertenties om jezelf onder de aandacht te brengen.

          Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers