Pleio

Engels | Nederlands

Meer rendement van een eigen sociaal netwerk dan van Facebook of Twitter

    Marcel Ziemerink
    Door Marcel Ziemerink 1764 dagen geleden

     0/5 Sterren (0)

    Een eigen sociaal netwerk kan bedrijven aanzienlijk meer rendement opleveren dat het gebruik van algemene social media als Facebook en Twitter.

    image

    Dat blijkt uit een studie van de Ross School of Business aan de University of Michigan.

    Natuurlijk kunnen Twitter en Facebook een positieve invloed hebben op de resultaten van bedrijven. Maar het opzetten en ontwikkelen van een eigen sociaal netwerk kan resulteren in meer engagement, klantenloyaliteit en meer omzet.

    De onderzoekers verwijzen onder andere naar een grote retailer van boeken en muziek. Die zag de omzet onder de leden met 19 procent stijgen nadat ze hun eigen online community waren gestart.

    Sociale netwerken van derde partijen bereiken volgens de onderzoekers een groot publiek en zijn relatief goedkoop. Maar ze leveren minder rendement op dan een eigen sociale infrastructuur. Eigen netwerken leveren volgens de onderzoekers snel positieve resultaten op.

    De consument besteedt meer tijd aan social media en blogs dan aan andere online activiteiten en het bedrijfsleven volgt die trend', zegt Puneet Manchanda, professor marketing aan de Ross School of Business aan de University of Michigan.

    Verwacht wordt dat social media over vijf jaar circa twintig procent van de totale marketing-budgetten voor hun rekening nemen. Hoewel de meeste bedrijven gebruik maken van sociale netwerken van derde partijen, zijn een aantal ondernemingen eigen netwerken opgestart.’

    Manchanda is er van overtuigd dat een eigen sociaal netwerk bedrijven meer rendement oplevert dan Facebook of Twitter.

    Bron: businessbox.nl

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers