Pleio

Engels | Nederlands
  • BLOGS
  • YOUNG@HEART
  • HET NIEUWE WERKEN: DE VORM MOET TEN DIENSTE STAAN VAN DE INHOUD, NIET ANDERSOM
Young@Heart

Young@Heart

Netwerk van VenJ-ers en BZK-ers met wat meer (dienst)jaren en ervaring

 4/5 Sterren (1)

Gerelateerde blogs

Je leeftijd als pluspunt

Je leeftijd als pluspunt

Ook na je vijftigste kun je met succes...
Young@Heart nu ook op Pleio

Young@Heart nu ook op Pleio

Young@Heart, het netwerk van (oud-)medewerkers...
Vitaal door blijven werken vraagt om een vitale bedrijfscultuur

Vitaal door blijven werken vraagt om een vitale bedrijfscultuur

Een recent onderzoek laat zien dat niet specifiek...
Beeld en werkelijkheid

Beeld en werkelijkheid

Hoe kijken oudere werknemers naar hun werk, de...

Het nieuwe werken: de vorm moet ten dienste staan van de inhoud, niet andersom

    Max Kommer
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 272
    Door Max Kommer in de groep Young@Heart 1296 dagen geleden

     0/5 Sterren (0)

    Wie niks wil hebben van ‘het nieuwe werken’, kan dit blog beter over slaan. Ik ben namelijk vóór het nieuwe werken, ook voor oudere ambtenaren. Inderdaad, sommige nieuwigheden zijn maar niks, zoals die meter boekenplank die je nog slechts mag hebben, het onpersoonlijke ge-email tussen collega’s, en die voortdurend nieuwe technologische snufjes die het op het cruciale moment nooit doen. Maar… die ben je weer snel vergeten als je je realiseert dat die vernieuwing óók inhoudt dat je vandaag de dag veel tijdverslindende formulierenbureaucratie voorbij is, informatie van welke aard dan ook zó op je bureau ligt, telecommunicatie fysiek reizen minder noodzakelijk maakt. Bovendien beschikbaar voor jong en oud, rijk en arm, van hier tot Tokyo. Fijn toch?

    Zo nieuw is ‘het nieuwe werken’ ook eigenlijk niet. Het is de verzamelnaam voor alle vernieuwingen die al eind jaren tachtig zijn ingezet op de werkplek op de terreinen ‘bricks’ (ander kantoorconcept, o.a. flexwerken), ‘bites’ (internet, mobiele communicatie, etc) en ‘behaviour’ (management aansturing vanuit eigen verantwoordelijkheid van werknemer). Op al die terreinen zullen de vernieuwingen doorgaan, met vallen en opstaan, met omarmen wat werkt en verwijderen wat niet werkt. Geen rust dus op het kantoor de komende tijd. Vooral op het terrein van ‘behaviour’ is nog veel te doen. Een werknemer wordt veel meer een eigen ondernemer. Natuurlijk binnen de bestaande ambtelijke en politieke kaders, maar minder piramidaal. Die laatste b kachelt momenteel nog wat achter de andere twee aan, maar het is zeker in ontwikkeling.

    Voor oudere werknemers liggen er op dit terrein twee specifieke uitdagingen. In de eerste plaats de bereidheid om mee te gaan met die nieuwe ontwikkelingen. Dat is niet altijd gemakkelijk; heb je net de nieuwste technologie geleerd, komt er wéér iets anders. Die jongelui lopen altijd een paar gadgets voor. Hier is het devies: bijblijven! Volg je de technologische veranderingen niet, dan haal je een opgelopen achterstand nog maar moeilijk in. (Ik heb mijn lieve moeder niet meer duidelijk kunnen maken hoe een telefoon met drukknoppen werkt, laat staan wat email is, dat gaat mij niet overkomen.) Iemand van 55 jaar moet zich realiseren nog een jaartje of 12-13 mee te moeten, een te lange periode om vernieuwingen te ontkennen of te negeren! Te lang voor de organisatie waar je werkt, maar ook te lang voor je eigenwaarde en om lol te houden in wat je doet.

    Ten tweede is het van belang om het nieuwe succesvol te combineren met het oude. Het nieuwe werken is vooral vorm, communicatie, snelheid. Die moet ten dienste staan van de inhoud, niet andersom. Het is de opdracht van de ervaren medewerkers om die oude boodschap elke dag nieuw te houden. Daarbij komt dat de ervaren medewerker een groot netwerk heeft, een onderwerp goed kent, mogelijkheden en risico’s weet in te schatten. Prima voorwaarden om de ondernemer-ambtenaar mee te ontwikkelen. Dat vraagt wel om een andere houding: minder reagerend, meer agerend. Niet gemakkelijk. Maar je wilde toch leuke klussen, respect, vitaliteit? Nou dan!

    Tekst: Thomas Hessels, februari 2013

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers