Pleio

Engels | Nederlands

Webcare: Business Cases en Best Practices nodig!

    Theo Zijderveld
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 61
    Door Theo Zijderveld 1972 dagen geleden

     0/5 Sterren (0)

    Kick-Off Verkenning Social Media en eDienstverlening

    In een afgeladen zaal aan de Prins Clauslaan vond de succesvolle Kick-Off van de verkenning Social Media en eDienstverlening plaats.Het was de eerste bijeenkomst die vorm moet geven aan een strategie om webcare EL&I-breed op de kaart te zetten. Het belang van betere dienstverlening past helemaal binnen het streven van de rijksoverheid om de regeldruk voor ondernemers te verminderen. Het is daarnast één van de speerpunten van de Digitale Agenda.nl.

    Gastspreker Ronald van der Aart (Repmen) gaf een mooi overzicht van wat webcare is, en waar het bij de overheid wordt toegepast. Bij het UWV en de belastingdienst hebben uitstekende ervaringen met webcare. Daar kunnen we op voortbouwen! Webcare betekent online luisteren naar je doelgroep, en reageren op vragen en opmerkingen. Om niet alleen te luisteren (monitoren), maar ook te kunnen reageren, moet webcare stevig in je organisatie worden gepositioneerd. Medewerkers van het webcareteam moeten goed getraind zijn om signalen te herkennen en daar op een adequate manier op te reageren.Veel uitvoeringsinstanties zijn nu druk bezig het luisteren: welke signalen komen er binnen via nieuwswebsites, Twitter, en andere social media?

    Alle aanwezigen waren ervan overtuigd dat webcare iets wezenlijks toevoegt aan de dienstverlening. Om de organisatie daar klaar voor te maken zijn twee elementen heel belangrijk: best pracitces van webcare, en een goede businesscase. Als je weet hoe het moet, wat het kost en oplevert, heb je een goede basis om daadwerkelijk stappen te nemen.

    Tijdens de bijeenkomst was er volop gelegenheid om met elkaar te discussiëren en tips uit te wisselen. De volgende stap is een grondige analyse van waar de uitvoeringsinstanties nu staan, en concrete aanbevelingen voor de toekomst. Daarnaast gaat het programma Digitale Dienstverlening aan de slag met het maken van voorlichtingsmateriaal over webcare. Uiteraard met input van de deelnemers aan de verkenning!

    Zie ook: http://ddvprogramma.posterous.com

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers