Pleio

Engels | Nederlands
Van buiten naar binnen in het ministerie van V&J

Van buiten naar binnen in het ministerie van V&J


 0/5 Sterren (0)

Gerelateerde blogs

Privacy, technologie en de wet

Privacy, technologie en de wet

Waarom maken mensen zich zorgen om privacy? Big...
ICT ontwikkelingen

ICT ontwikkelingen

Boekbespreking over voorzienbare...
Datagestuurde samenleving

Datagestuurde samenleving

Mireille Hildebrandt, ICT en rechtsstaat, in:...
Kansen en risico's van big data

Kansen en risico's van big data

Tijdens een bijeenkomst van de Nationale Denktank...

Big social: gedrag voorspellen met big data

    Hadewych
    Door Hadewych in de groep Van buiten naar binnen in het ministerie van V&J 1179 dagen geleden Reacties (3)

     0/5 Sterren (0)

    Heldere en gedetailleerde beschrijving van social analytics. Duidelijk wordt hoe (koop)gedrag wordt voorspeld. Dat gebeurt op basis van een datamanagementstrategie, waarin gebruik wordt gemaakt sensordata, enterprise application data, data uit sociale media, mobiele data (lokatiegegevens), zoek- en surfdata. De specifieke gebreken van social media datasets worden behandeld in hoofdstuk 8: niet alle accounts horen bij een echte persoon; de analist kent of begrijpt de context niet altijd; het blijft moeilijk om goeie indicatoren te kiezen; ego-broadcasting is niet 100% betrouwbaar; in de analyse ontbreekt wat er niet wordt gezegd.

    Als een dataset groot en actueel genoeg is, werkt de empirische aanpak (meten en tellen) vaak beter dan een formule (hypothese toetsen). De laatste ontwikkelingen op basis van Big Data en algoritmes gaan qua voorspellingskracht en ambitie veel verder dan traditionele Web Analytics, aangevuld met dashboards om Twitter- en Facebook-verkeer in de gaten te houden en snel te kunnen reageren. Zie de opgesomde luisterplatforms (digitale voelsprieten) zoals recorded future.

    De volgende scenario’s doemen op:

    • Conclusies trekken uit schijnbaar ongerelateerde zaken (en zo bijvoorbeeld fraudedetectie verbeteren)
    • Levensechte persona’s creëren
    • Voorspellen op basis van live (realtime) gedrag (zoals in Minority report)
    • Van voorspellen naar subtiel beïnvloeden (nudging)
    • Echt slimme organisaties (processen optimaliseren, sturen op risico’s)
    • Validatie door variatie: intelligente machines laten leren door ze autonoom experimenten te laten uitvoeren, zodat processen kunnen worden geoptimaliseerd
    • Einde van onvoorspelbaarheid (verkiezingsuitslagen zo nauwkeurig voorspellen dat stemmen niet meer nodig is)
    • De transparante mens: het onderbewuste is niet langer mysterieus (en ongekende burgers raken bekend)
    • Hackersdroom: criminelen kunnen zich perfect voordoen als een betrouwbare vriend

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers