Pleio

Engels | Nederlands
  • BLOGS
  • MENSKRACHT
  • ONLINE CONTACT EN PARTICIPATIE VAN INWONERS: GEMEENTEN AAN ZET MET SOCIALE MEDIA !
Menskracht

Menskracht

Inspiratie en ontwikkeling van professionele passie en talent

 3.7/5 Sterren (3)

Gerelateerde blogs

Met veranderen ondernemen, ontwikkelen en leren!

Met veranderen ondernemen, ontwikkelen en leren!

Strategische verandervisie om ondernemen,...
Hoe ‘moeilijke’ werkzoekenden in Limburg aan een baan worden geholpen

Hoe ‘moeilijke’ werkzoekenden in Limburg aan een baan worden geholpen

UWV en Manpower werken sinds februari 2013 samen...
Zijn we ons bewust van de risico's van cybercriminaliteit?

Zijn we ons bewust van de risico's van cybercriminaliteit?

Cybercriminaliteit als ook digitale spionage...
Leert een organisatie dagelijks bij?

Leert een organisatie dagelijks bij?

Werkend leren is effectief en doelmatig en zorgt...

Online contact en participatie van inwoners: gemeenten aan zet met sociale media !

    Henk Thielens
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 624
    Door Henk Thielens in de groep Menskracht 1126 dagen geleden Reacties (1)

     0/5 Sterren (0)

    image

    Het kabinet verwacht veel van de participatie-samenleving. Tegelijkertijd rommelt het nog steeds in de relatie tussen burgers en de overheid. Van sociale media wordt verwacht dat deze de kloof kunnen helpen overbruggen. Burgers omarmen sociale media massaal, doet de overheid dat ook? Communiceren gemeenten nu meer en beter met bewoners? Gebruiken zij de kracht van deze nieuwe media?

    Gemeenten zijn aanwezig op sociale media, maar blijven vooral zenden

    Gemeenten zetten sociale media steeds meer in: 96% van de gemeenten heeft een Twitteraccount. In 2011 was dat nog 73%. Ook Facebook en Linkedin worden veel gebruikt. Als er een vraag via sociale media aan de gemeente wordt gesteld, dan reageren ze snel, gemiddeld binnen 19 minuten. Toch blijven driekwart van de berichten “conversatiestarters”, oftewel gemeenten zenden vooral. Gemeenten geven zelf aan steeds beter te luisteren naar gesprekken en berichten op online media. Het luisteren naar vragen van burgers en signalen die burgers afgeven, scoren het hoogst. Gemeenten maken echter nog beperkt analyses van de berichten op online media voor bijvoorbeeld het beheer van hun reputatie of politieke dossiers. Ook gebruiken ze de berichten op online media beperkt voor beleidsvorming. “Gemeenten zien de nieuwe kanalen niet als fundamenteel anders, ze zetten ze nog steeds in zoals ze traditionele (media)kanalen gebruiken”, aldus Ewoud de Voogd (HowAboutYou), die dit jaar samen met David Kok het onderzoek deed.

    De bal ligt bij de afdeling Communicatie

    Van alle respondenten geeft 73% aan dat de afdeling Communicatie primair verantwoordelijk is voor het beheer van sociale media en 79% geeft aan dat de beschikbare middelen voor sociale media opgenomen zijn in de begroting van communicatie. Uit het onderzoek blijkt echter dat 70% van de vragen die via sociale media worden gesteld, eenvoudige dienstverleningsvragen en meldingen over de openbare ruimte betreft. Het zijn niet veel vragen maar wel typische klantcontacten die juist een klantcontactcentrum efficiënt kan afhandelen. “En dan zit daar een dure senior- communicatiemedewerker een vraag over een dakkapel te beantwoorden, terwijl meer dan de helft van de gemeenten onder andere hiervoor zo’n klantcontactcentrum opzetten”, aldus Kok.

    “Het is de uitdaging van de afdeling Communicatie om sociale media breed in de gemeente in te bedden. Van zenden naar dialoog, van hobby naar echt benutten van de kansen van sociale media. Dit vraagt om écht contact met de burgers, bedrijven en belanghebbenden, om écht communiceren en om goede online media analyses. Vervolgens is de opgave om dit in de haarvaten van de organisatie te krijgen. En juist dat lijkt, hoe strijdig het ook klinkt, in de praktijk uitdagend voor de afdeling Communicatie en haar communicatie-adviseurs.”

    Sociale gemeenten, de kracht van nieuwe media

    In de nieuwe publicatie Sociale gemeenten, de kracht van nieuwe media brengt David Kok als redacteur de nieuwste inzichten op het gebied van sociale media voor de overheid bij elkaar. Voor de derde keer onderzocht hij het gebruik van sociale media door gemeenten. Dit jaar is het onderzoek samen met GemeenteBuzz.nl uitgevoerd. Bijna 60% van alle gemeenten (232) werkten mee. Daarnaast zijn dertig inhoudelijke hoofdstukken opgenomen over thema’s als de kracht van online, het nieuwe communiceren, Social Cities en democratie 2.0. Net als in Sociaal kapitaal, de meerwaarde van sociale media voor gemeenten (Eburon, 2012), schreven ambtenaren, sociale media adviseurs, mensen uit het bedrijfsleven en mensen uit het wetenschappelijk onderwijs de hoofdstukken. Het boek biedt daarmee een breed perspectief en is daarom ook interessant voor mensen die niet bij de overheid werken.

    Zie voor een samenvatting van de onderzoeksresultaten

    Over de redacteur

    David Kok werkt sinds 1 juli 2013 bij de gemeente Almere als social media manager van de gemeenteraad. Daarvoor werkte hij elf jaar in verschillende functies binnen de gemeente Amsterdam. Hij schreef dit boek op persoonlijke titel.

    Sinds 2012 werkt hij samen met HowAboutYou aan GemeenteBuzz.nl. GemeenteBuzz.nl  brengt de inspanningen van gemeenten op sociale media in kaart. HowAboutYou ondersteunt overheden bij het benutten van de kansen die sociale media bieden. HowAboutYou hielp bij de realisatie van het boek.

    Het boek is te koop via uitgever Eburon (eburon.nl) en daarnaast als PDF te downloaden vanaf de website www.socialmediameetlat.nl. Cijfers per gemeente zijn te vinden op

    www.GemeenteBuzz.nl.

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers