Pleio

Engels | Nederlands

#zwerfie, the game

    Davied van Berlo
    Door Davied van Berlo 1278 dagen geleden Reacties (1)

     0/5 Sterren (0)

    Deze blog is ook gepubliceerd op republic.nl.
    Reacties graag daar!

     

    imageNoem het een burgerinitiatief, sociale innovatie, doedemocratie of gewoon een leuk idee. Als je rondkijkt op Twitter, Facebook of in de blogosfeer kom je legio initiatieven tegen om de wereld een beetje mooier te maken. Dat is de tijd waar we in leven. Prachtig.

    Sommige van die ideeën springen eruit, raken een snaar, zijn blijkbaar net wat sympathieker. Zo werd ik vorige week geraakt door het idee van de #zwerfie, een initiatief om een foto te maken van jezelf terwijl je een stuk zwerfafval in de prullenbak gooit.

     

    Bouwen aan een idee

    Ik heb het ook gedaan en mijn foto's en filmpjes gedeeld via sociale media. En dan? Hoe lang ga je daar mee door? Hoe lang blijft dat leuk? Na een paar keer is de nieuwigheid er vanaf, maar dan is het probleem van zwerfafval nog niet opgelost. Wat nu?

    Zoals zo vaak bij innovatie is het eerste idee slechts het begin. Door een idee aan te vullen en verder te ontwikkelen kan het een volwassen plan worden en daarmee een groter effect hebben. Zo kwam ik tot een aanvulling op het idee van de #zwerfie: een game!

     

    Een spel?

    Bij een game denken veel mensen aan computerspellen op de pc of grappige spelletjes op de mobiel, maar er zijn steeds meer spellen die geïntegreerd zijn in de echte, de fysieke wereld. Je kunt spelelementen toevoegen aan de wereld om je heen: gamification.

    Door van #zwerfie een spel te maken, spelelementen toe te voegen, iets om te winnen of naar te streven, kunnen we het idee verder brengen. Daarmee kunnen we het leuker maken, meer mensen betrekken, nieuwe drijfveren aanboren om mee te doen.

     

    Een idee

    Ik moet meteen denken aan het spel Ingress van Google. Via een app "zie" je culturele punten in je omgeving die je kan "veroveren". Behalve dat het een leuk spel is leren de spelers over monumenten in hun stad en moeten ze naar buiten en bewegen dus meer.

    Het speelveld is een kaart van je omgeving (Google Maps in dit geval) waar een "spellaag" overheen gelegd is. De app houdt je punten en voortgang bij en toont de activiteiten van andere spelers in de buurt. Hoe meer punten, hoe "sterker" je wordt.

     

    Bouwstenen

    Hoe zou een spel, gebaseerd op een mobiele app en je locatie, eruitzien als we de #zwerfie als uitgangspunt nemen? Laat ik beginnen met een aantal aspecten die we aan het spel kunnen toevoegen, bouwstenen om een spel mee te bouwen:

    1. Spelelementen toevoegen. Je krijgt punten als je een stuk zwerfafval weggooit. Die punten kun je vergelijken met mensen in je netwerk of je omgeving. Hoe meer punten je verdient, hoe verder je groeit (levelen) en hoe meer je kunt doen in het spel. Voor specifieke handelingen kun je op termijn een badge winnen;
    2. Locatie toevoegen. Op basis van je gps-locatie is je omgeving zichtbaar en punten in die omgeving waar je iets mee kunt doen. Je kunt gebruik maken van afstanden vanaf een punt of tussen punten en van andere geografische gegevens, bijv. een straat of postcodegebied. Spelers kunnen plekken markeren;
    3. Interactie toevoegen. Je speelt het spel met meerdere personen, van wie de activiteiten zichtbaar zijn en met wie je interactie kunt hebben. Door samen te werken kun je meer bereiken, bijv. door teams te vormen of acties van anderen aan te vullen. Je kunt een competitie-element toevoegen, tussen spelers of teams.

     

    #zwerfie, the game

    Deze bouwstenen kunnen we vervolgens toepassen op #zwerfie, met als doel te stimuleren dat spelers zwerfafval in prullenbakken gooien en samenwerken om straten en buurten schoon te houden. Hoe zou zo'n #zwerfie-spel eruit kunnen zien?

    • Je ziet een blikje liggen. Je opent de app, maakt een foto van de situatie, kiest het soort zwerfafval dat je gaat opruimen en legt de locatie vast. Voor deze actie krijg je tien punten;
    • Je kijkt in je app wat de dichtstbijzijnde prullenbak is en gooit het blikje weg. Vervolgens maak je een foto van het resultaat: een schone straat. Daarvoor krijg je twintig punten;
    • Zie je een prullenbak die nog niet in de app staat, dan kun je die toevoegen, inclusief foto van de omgeving en gps-locatie. Daar krijg je vijf punten voor;
    • Als er te veel vuil op straat ligt of je hebt haast, dan kun je alleen een melding doen en anderen vragen om het op te ruimen. Eventueel kun je een moment voorstellen om het samen te doen;
    • Als je een stuk zwerfvuil hebt opgeruimd krijg je de kans om koning van de wijk te worden. Als koning heb je de verantwoordelijkheid je wijk schoon te houden;
    • Je wordt koning als je binnen een postcodegebied meer dan 50% van de in de afgelopen week behaalde punten hebt. Om de 50% te halen kunnen spelers allianties sluiten;
    • Om koning te blijven moet je dus actief blijven met het opschonen van je postcodegebied. Binnen een alliantie is de persoon met de meeste punten koning immers;
    • In de app kun je zien hoe de puntenverdeling is in een wijk, welke allianties er zijn en hoe je koninkrijk eruitziet op basis van je opruimlocaties en postcodegebied.

     

    Aanvullen

    Tot zover mijn eerste idee. Het bevat prikkels om actief te blijven, om elkaar als spelers scherp te houden en samen te werken. Van hieruit is het spel uit te breiden met meer spelcomponenten, interactieve mogelijkheden (teamvorming) en activiteiten (bijv. onderhoud groenvoorziening, sociale diensten, etc.).

    Via Twitter kreeg ik al veel reacties van mensen die mee wilden denken over dit idee. Ik meende dat het gemakkelijker zou zijn om te praten aan de hand van een eerste voorstel, dus bij deze. Het is aan jou om weer verder te bouwen op dit idee en het aan te vullen. Ik kijk ernaar uit!

     

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
      • Henri Gubbels
        Henri Gubbels 1274 dagen geleden

        Wat een leuk idee, hoop dat iemand deze app gaat oppakken.

        Succes!

      Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers