Pleio

Engels | Nederlands

LinkedIn (instructie)

    Annelies Vlaardingerbroek
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 270
    Door Annelies Vlaardingerbroek 1947 dagen geleden Reacties (10)

     0/5 Sterren (0)

    Version:1.0 StartHTML:0000000167 EndHTML:0000011793 StartFragment:0000000484 EndFragment:0000011777

     

    Ik heb deze instructie geschreven voor mijn collega's van bureau communicatie bij de gemeente Leiden. Het is gebaseerd op mijn eigen ervaringen,  tips van andere collega's en de 12 tips van Chantal H..

     

    Waarom een goed LinkedIn profiel van belang is:

    • Gevonden worden

    • Talenten ontdekken

    • Netwerken, vakkennis delen en opdoen

    • Gesprek voorbereiden

    • Vacatures

     

    LinkedIn gebruik je als een soort cv. Naast je opleidingen en werkervaring bevat je linkedinprofiel informatie over je specialisaties. Je kunt er publicaties en vaardigheden vermelden en je kunt een referenties plaatsen.

     

    Zorg ervoor dat je linkedinprofiel zover mogelijk is ingevuld. Hoe doe je dit?

    • Ga naar www.linkedin.com

    • Log in of maak een account aan.

    • Klik rechtsboven op je naam. Nu kun je je profiel bewerken.

     

    ADD SECTIONS

    Bovenaan de pagina, net onder het blok met jouw gegevens vind je een optie voor extra onderdelen. “Add sections to reflect achievements and experiences on your profile.” Selecteer hier alle onderdelen die jij wil toevoegen. Bv Organizations. Ben je lid van studentenvereniging geweest? Dan kun je dat hier invullen.

     

    100%
    Met een 100% compleet profiel word je eerder gevonden. LinkedIn geeft in je profiel precies aan wat je nog moet in- of aanvullen.



    NAAM
    Vul je naam in en vergeet je titel niet. (bv. drs., MA, BA, MS etc.)



    FOTO
    Zorg voor een goede foto. Bedenk hoe je wil overkomen. Wil je een zakelijke portretfoto of wil je juist iets van jezelf laten zien? Bijvoorbeeld een hobby of een actiefoto van je werk?



    SUMMARY
    Gebruik de summary niet voor een opsomming van je vaardigheden. Maar vraag jezelf, “Wat drijft mij? Waarom doe ik wat ik doe?” Schrijf daarover. Houd het wel professioneel!



    SPECIALTIES

    Maak hier een lijst van je specialiteiten. 

     

    SKILLS

    Hier kun je je vaardigheden opschrijven. Denk ook aan vaardigheden die misschien niet direct met je vakgebied te maken hebben maar wel iets over jou zeggen. Ik heb bijvoorbeeld 'koken' ingevuld. Waarom? Het laat zien dat ik ook graag op andere manieren creatief bezig ben!

     

    PUBLICATIONS

    Heb je blogs, artikelen of presentaties gemaakt? Die kun je hier vermelden. Ik heb hier mijn prezi over de campagne Voorkom problemen, weet hoe het zit geplaatst. Je kunt geen bestanden toevoegen helaas. Je kunt alleen een link plaatsen. De publicaties moeten dus ergens online staan.

     

    LANGUAGES

    Hier kun je je talenkennis opschrijven. (Laat je “vakantiespaans” achterwege!)



    EXPERIENCE
    Vul hier je werkervaring in. Denk ook aan relevante bijbaantjes en vakantiebaantjes. Die kun je bundelen onder de noemer 'Diverse bijbaantjes'. Vergeet ook je vrijwilligerswerk niet! Maak het zo makkelijk mogelijk voor oude bekenden (ex-werkgevers, ex-collega’s, ex-klanten, ex-leveranciers, etc.) om jou te vinden en met je te verbinden.

    Heb je meerdere posities binnen een bedrijf gehad, noem dan je hoogste functietitel en vermeld de andere posities in de omschrijving. Vermeld verder in de omschrijving vooral je taken en je resultaten. Je hebt 2.000 karakters bij iedere positie. Die heb je zeker niet nodig! Schrijf kort en bondig en beperk je tot het absoluut noodzakelijke.



    EDUCATION

    Vul hier je opleidingen in, maar ook je middelbare school. Je kunt ook je basisschool opschrijven als je bijvoorbeeld weer in contact wil komen met oud-klasgenoten of oud-leraren. 

     

    COURSES

    Vul hier alle relevante cursussen, leergangen en trainingen in. Deze laten zien dat je je verder ontwikkelt en bieden je de kans in contact te komen met mensen die dezelfde interesses met je delen. Je kunt de cursussen koppelen aan je functies, zo is meteen zichtbaar welke ontwikkelingen je hebt doorgemaakt in je huidige en voorgaande functies.



    RECOMMENDATIONS
    Om je profiel 100% compleet te krijgen, heb je minimaal drie aanbevelingen nodig. Durf hierom te vragen bij mensen die jou al aanbevelen of hebben aanbevolen. Vraag ze om te schrijven WAT jullie samen gedaan hebben en HOE jouw bijdrage en positief verschil maakte. GEEF vooral ook aanbevelingen aan mensen in jouw netwerk, dit geeft je exposure aan de eerstelijnsconnecties van die persoon.



    WEBSITES
    Probeer altijd drie websites te noemen en personaliseer de namen door ‘Other’ te kiezen in plaats van ‘Company Website’. Heb je geen drie websites? Geen probleem! Verwijs naar relevante of belangrijke subpagina’s op je eigen site. Of verwijs naar een huidig of afgerond project.

    Ik heb hier mijn profielpagina van pleio toegevoegd.



    GROUPS
    Word lid van LinkedIn-groepen. Hier worden vakinhoudelijke discussies gevoerd. Zo kom je ook weer makkelijker in contact met vakgenoten van andere gemeenten of andere organisaties. Leer van elkaar! Kijk ook even bij je collega's in welke groepen zij zitten. Wellicht zitten daar ook leuke groepen voor jou bij. LinkedIn doet ook suggesties voor groepen. Klik hiervoor op Groups, Groups you may like.

    Neem actief deel aan de discussies in de groepen en demonstreer je expertise. Bonus tip: word vooral actief in de discussies met veel reacties.

     

    Volgorde

    Je kunt de volgorde van de diverse onderdelen zelf bepalen. Je kunt ze namelijk slepen (als je bij 'edit' bent). Ik heb mijn recommendations bovenaan staan (na de summary).

     

    Instellingen en privacy op linkedin

    Wat wil je aan wie laten zien? Mag iedereen je hele profiel zien? Of wil je dat alleen beschikbaar maken voor je contacten?

    Ga met je pijltje rechtsboven op je naam staan. (Niet klikken). Je ziet nu twee opties. Klik op 'settings'.

    Onderaan zie je vier onderdelen:

    • Profile

    • Email preferences

    • Group, Companies & Applications

    • Account

     

    Begin bij Profile en loop alle linkjes langs.

      Een hele belangrijke is “public profile”. Hier stel je in wat mensen waarmee je niet gelinked bent zien van je. Hier kun je ook je url aanpassen. Zorg ervoor dat je naam in je url staat, dan ben je beter te vinden op google.

      Wil je Twitter toevoegen aan je account? Vul deze in en selecteer de optie “Share only tweets that contain #in” om vervuiling op de homepagina van je connecties te voorkomen (en ontvriending!)

       

      Stel nu je emailvoorkeuren in met Email preferences

        Ben je lid van veel groepen? Stel de email dan in op wekelijks. Anders krijg je elke dag mails. Als je een discussie wil volgen in een groep kun je dat aanklikken op de discussie zelf, je krijgt dan een berichtje zodra er een nieuwe reactie is.

         

        Stel ook de voorkeuren in voor Group, Companies & Applications

          Bij verschillende onderdelen kun je aangeven of alleen jouw contacten het mogen zien, of het hele netwerk (dus ook de contacten van jouw contacten).

           

          Ga nu naar Account

            Belangrijk: hier kun je instellen of Linkedin jouw gegevens mag gebruiken voor adverteren. “Manage social advertising” Zet het vinkje uit als je dit niet wil!

            Open ook: Enhanced advertising

            Hier kun je aangeven of linkedin speciaal advertenties voor jou mag laten zien obv je profiel.

            Zet het vinkje uit als je dit niet wil!

            Ga nu naar: Customize the updates you see on your home page

            Hier kun je aangeven wat je op je homepage wil zien. Wil je alle statusupdates van je netwerk zien? Wil je het banenaanbod zien? Etc.

            Leuk: Op je homepage staat hoeveel mensen jouw profiel hebben bekeken. Als je hier op klikt zie je een aantal mensen dat jouw profiel bekeken heeft. Rechts zie je een schema met hoe vaak jouw profiel is bekeken in de afgelopen 90 dagen en hoe vaak je profiel als zoekresultaat naar boven kwam.

             

            Nu ben je helemaal klaar!

            Reacties

            Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
              • Annelies Vlaardingerbroek
                Annelies Vlaardingerbroek 1944 dagen geleden

                Hallo Chantal,

                Nee, helaas niet. Linkedin heeft wel user guides voor verschillende soorten organisaties. Bijvoorbeeld Non-profit: http://learn.linkedin.com/nonprofits/ Misschien helpt je dat op weg?

                Groeten,

                Annelies

                • Chantal Schalkx
                  Chantal Schalkx 1944 dagen geleden

                  Hallo Annelies,

                  Fijn deze uitleg, is goed bruikbaar voor nieuwe LinkedInners.

                  Dan gelijk een vraag: heb je ook zo'n mooie, heldere uitleg over LinkedIn-pagina's voor organisaties?

                  Groet, Chantal Schalkx

                  • Annelies Vlaardingerbroek
                    Annelies Vlaardingerbroek 1944 dagen geleden

                    Hallo John, Bedankt voor je reactie. Dit stond ook al in het blog, onderaan bij Instellingen en privacy | account. Daarnaast kun je dus ook nog het volgende aanpassen:

                    Enhanced advertising: Hier kun je aangeven of linkedin speciaal advertenties voor jou mag laten zien obv je profiel. Zet het vinkje uit als je dit niet wil!

                    Groeten,

                    Annelies

                  • John van Avezaath
                    John van Avezaath 1944 dagen geleden

                    #linkedin heeft recent stilzwijgend de privacy-voorwaarden aangepast. Als je niks doet, mag LinkedIn nu je naam & foto gebruiken in advertenties! Wat moet je doen:
                    1. ga in linkedIn rechtsboven met de cursor naar je naam, dan verschijnt er een klein menu - klik op "settings"
                    2. klik linksonder op "Account"
                    3. in de kolom naast Account, klik op "Manage Social Advertising"
                    4. en zet het vinkje UIT bij "LinkedIn may use my name & photo in social advertising".

                    • Annelies Vlaardingerbroek
                      Annelies Vlaardingerbroek 1947 dagen geleden

                      Thanks! Anders word je education-lijst zo lang! :-)

                      Als je een training gaat geven is deze prezi wel leuk om te laten zien: http://prezi.com/dypgby2ofe2g/de-kracht-van-linkedin/

                      Erg mooi gemaakt!

                      • Jeroen Veenstra
                        Jeroen Veenstra 1947 dagen geleden

                        ps jou gebruik van Courses is ook wel een heel erg goed idee voor de korte trainingen ;)

                        • Jeroen Veenstra
                          Jeroen Veenstra 1947 dagen geleden

                          Met LinkedIn kan inderdaad zoveel meer. Ik zag dat je ook al mijn profiel hebt bekeken. Box.net beschouw ik als een tussenoplossing om van je LinkedIn profiel een volledige portfolio te maken, net als overigens de andere applicaties. Voor een communicatiedeskundige kan inderdaad de 'creative portfolio display' ook zo'n plek. Ik ben ook benieuwd naar de verdere stappen van LinkedIn.

                          Ik ben nog aan het kijken of ik in het kader van het project 'train je collega'(een iniatief binnen de gemeente Amsterdam) ook een korte training LinkedIn kan geven.

                          Grappig, de wereld is klein. Ik kom dagelijks twee keer door Leiden heen op weg naar huis (Den Haag).

                          • Annelies Vlaardingerbroek
                            Annelies Vlaardingerbroek 1947 dagen geleden

                            nabrander... Ik zie nu dat ik met box.net dus ook publicaties kan uploaden, zoals je scriptie, geschreven artikelen, CV etc. Handig! Bedankt Jeroen!

                            • Annelies Vlaardingerbroek
                              Annelies Vlaardingerbroek 1947 dagen geleden

                              Hoi Jeroen!

                              Bedankt voor je reactie. De instructie is inderdaad bedoeld voor beginnende linkedingebruikers. Ik vind zelf de 'creative portfolio display' wel interessant. 'Projecten' is ook interessant, ben ik nog niet mee bezig geweest. Mijn eerste doel is dat mijn directe collega's hun linkedinprofiel wat uitbreiden. Daarna volgen de leuke apps.

                              Grappig, ik zie aan je emailadres dat je in stadsdeel A'dam nieuwwest werkt, daar woon ik.

                              Groeten,

                              Annelies

                               

                              • Jeroen Veenstra
                                Jeroen Veenstra 1947 dagen geleden

                                Annelies, leuk maar wel een beetje simpel. Dat kan natuurlijk voor de beginnende LinkedInner erg makkelijk zijn. Leuke aanvulling zou kunnen zijn de manier waarop je met de nieuwe secties kunt omgaan. Ik denk dat je daar in potentie namelijk veel meer mee kunt dan wat LinkedIn ermee wil verkopen.

                                De sectie 'Projecten' is door LinkedIn natuurlijk in het bijzonder voor studenten toegevoegd (zie blog), maar kun je als professional natuurlijk goed gebruiken om bijzondere projecten te showcasen. Ik heb daarbij zelf bijvoorbeeld in de Applicatie 'Box.net' openbare documenten over een aantal van mijn genoemde projecten bijgevoegd. (Volgende stap is het kunnen linken naar deze documenten in LinkedIn). En bij organisaties kun je natuurlijk ook het nodige kwijt (ik heb het nog niet gedaan, maar mijn werk voor de OR wil ik daar bijvoorbeeld bij gaan plaatsen).

                                Wat ik uiteindelijk wel heel nadrukkelijk mis is het gebruik van de (al eerder) genoemde applicaties. Zo maak ik van Box.net gebruik om wat meer te showcasen en is voor iemand die veel presenteerd natuurlijk de twee presentatie-applications een ideal manier om wat te laten zien.

                              Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers