Pleio

Engels | Nederlands
Van buiten naar binnen in het ministerie van V&J

Van buiten naar binnen in het ministerie van V&J


 0/5 Sterren (0)

Gerelateerde blogs

Voorkomen herhaald en secundair slachtofferschap

Voorkomen herhaald en secundair slachtofferschap

De positie van het slachtoffer in het...
Slachtoffermonitor

Slachtoffermonitor

Geenquêteerde slachtoffers vinden dat ze...
Kennis voor beleid: ex ante analyses

Kennis voor beleid: ex ante analyses

In de periode 2005 – 2011 werden er voor de...
Informatiedeling voor terreurbestrijding

Informatiedeling voor terreurbestrijding

Het WODC evalueerde de CT Infobox, die nu tien...

Ontevreden slachtoffers in het strafproces

    Hadewych
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 62
    Door Hadewych in de groep Van buiten naar binnen in het ministerie van V&J 676 dagen geleden

     0/5 Sterren (0)

    Uit de eerste meting van de slachtoffermonitor bleek al, ondanks het gemiddeld positieve oordeel, dat er slachtoffers zijn die op (deel)aspecten negatieve ervaringen opdeden in hun contact met de politie, het Openbaar Ministerie en de rechter. In veel gevallen vormde het een probleem voor de slachtoffers dat er geen dader werd gepakt of veroordeeld. Ook waren er klachten over de betrokkenheid van het slachtoffer bij het opsporings- en vervolgingsproces. Slachtoffers voelen zich vaak niet begrepen of gehoord, en de juridische procedures duren veel te lang en/of leveren te weinig genoegdoening op.

    Slachtoffers die schade opliepen en slachtoffers in wier zaak geen verdachte wordt gearresteerd, hebben een significant grotere kans op negatieve ervaringen met de politie dan anderen.

    Slachtoffers die hadden willen participeren in het proces maar daar geen kans toe kregen, hebben een grotere kans op negatieve ervaringen bij het Openbaar Ministerie dan anderen.

    Mannelijke slachtoffers en slachtoffers in wier zaak geen bestraffing van een dader plaatsvindt, hebben een grotere kans op negatieve ervaringen bij de rechter dan anderen.

    Aanbevelingen: instanties zouden direct duidelijkheid moeten bieden over wat op welke termijn mogelijk is en eventuele (te) hoge verwachtingen bij slachtoffers moeten temperen om teleurstelling (en dus negatieve ervaringen) achteraf zoveel mogelijk te voorkomen. Daarnaast lijkt het van belang te zijn om gedurende de afwikkeling van de zaak slachtoffers op een (waar mogelijk) persoonlijke manier (telefonisch, face to face) te informeren over de beslissingen die er worden genomen en de argumenten daarvoor helder uiteen te zetten.

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers