Pleio

Engels | Nederlands
Van buiten naar binnen in het ministerie van V&J

Van buiten naar binnen in het ministerie van V&J


 0/5 Sterren (0)

Risico- en crisiscommunicatie met behulp van superpromoters

    Hadewych
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 208
    Door Hadewych in de groep Van buiten naar binnen in het ministerie van V&J 905 dagen geleden

     0/5 Sterren (0)

    Op basis van (marketing)literatuur is onderzocht in hoeverre de overheid ‘superpromoters’, mensen die overtuigingskracht in hun sociale netwerk hebben, zou kunnen inzetten voor risico- en crisiscommunicatie. De kerngedachte achter de inzet van superpromoters is dat intrinsiek gemotiveerde burgers binnen hun netwerk een overheidsboodschap met meer overtuigingskracht kunnen verspreiden dan de overheid met klassieke communicatiecampagnes zou kunnen.

    Er wordt gewezen op de risico’s van reactance en selectieve aandacht, als de communicatie niet goed verloopt.

    In crisissituaties is de inzet van superpromoters bijna onvermijdelijk. Cruciaal is hier de snelle beschikbaarheid van een vertrouwenwekkende overheidsboodschap die een relevant handelingsperspectief geeft.

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers