Pleio

3.7/5 Sterren (3)

Persbericht: Stichting Pleio verbetert samenwerking overheden

Davied van Berlo
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Davied van Berlo in de groep Werkgroep Pleio 1727 dagen geleden

0/5 Sterren (0)

Stichting Pleio verbetert samenwerking overheden

Op vrijdag 16 maart is de stichting Pleio opgericht. Pleio is een samenwerkplatform voor alle overheidsorganisaties in Nederland met 25.000 gebruikers uit alle bestuurslagen. Het initiatief is voortgekomen uit een samenwerkingverband van verschillende organisaties en heeft nu dus ook een bestuurlijke basis gekregen. Pleio zet hiermee opnieuw een stap naar een betrouwbare, overheidsbrede dienst.

Breed inzetbaar

Pleio biedt momenteel ruimte aan zo’n 350 deelsites en ruim 3000 groepen. De deelsites worden gebruik door overheidsorganisaties om een intranet in te richten, zoals de gemeente Heerhugowaard en de Dienst Landelijk gebied. Ook zijn veel samenwerkingsverbanden actief op Pleio zoals het Deltaprogramma en de regio Holland-Rijnland. Pleio kan echter ook worden ingezet voor gesprekken met en tussen burgers, bijvoorbeeld voor de omgevingswet van het ministerie van I&M of de vernieuwing van de jeugdzorg in de provincie Noord-Brabant.

Davied van Berlo, voorzitter van de stichting: “Pleio is er voor de publieke zaak. Het doel van Pleio is om een veilige en gebruiksvriendelijke omgeving te bieden waar kan worden samengewerkt binnen en tussen overheidsorganisaties en met partijen in de samenleving.”

Besparen op ict

Jaarlijks worden overheidsbreed miljoenen euro’s uitgegeven aan internetsites en intranetten. Zo’n 800 overheidsorganisaties investeren in de ontwikkeling en het beheer van een eigen intranet, terwijl de bouwstenen die nodig zijn om online samen te werken en kennis uit te wisselen grotendeels vergelijkbaar en uitwisselbaar zijn. Dat kan aanzienlijk goedkoper. Op Pleio hoeven nieuwe voorzieningen maar één keer te worden ontwikkeld, waarna ze gratis beschikbaar zijn voor alle overheidsorganisaties.

Van Berlo daarover: “De intranetten van al die overheidsorganisaties zijn voor 99% hetzelfde. Door samen te werken kunnen we enorm veel besparen op ict. En heb je specifieke wensen, dan kun je die zelf toevoegen.”

Samenwerkingsverband

Hoewel er nu een stichting is voor Pleio, ligt de nadruk nog steeds op samenwerking. Overheidsorganisaties blijven eigenaar van hun eigen informatie en kunnen zelf nieuwe functionaliteiten ontwikkelen. Van Berlo: “Elke overheidsorganisatie kan Pleio inrichten naar behoefte en tegelijkertijd bijdragen aan het verbeteren van het geheel. Dat is pas slim samenwerken!”

Voor meer informatie over Pleio, zie www.pleio.nl

Noot voor de redactie:

In geval van vragen over Pleio of de stichting Pleio kunt u contact opnemen via e-mail op pers@ambtenaar20.nl of telefonisch op 06-28828794.

Berichten over Pleio zijn te vinden via Twitter: @pleinoverheid

Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers