Pleio

Engels | Nederlands
Werkgroep Pleio

Werkgroep Pleio

Bouw mee aan Pleio

 3.7/5 Sterren (3)

Ik ben het zat!

    Harrie Custers
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 119
    Door Harrie Custers in de groep Werkgroep Pleio 1855 dagen geleden Reacties (9)

     0/5 Sterren (0)

    Ik ben het zat!

     

    Ja laat ik het er maar meteen uitgooien: ik ben het zat!

    Meestal is dat een teken dat ik óf 1) toe ben aan een nieuwe stap in mijn persoonlijke ontwikkeling (het licht ga zien) óf 2) toe ben iets op een andere manier aan te pakken (opdat anderen het licht gaan zien).

    Neem me niet kwalijk, maar ik zet nog even in op optie 2.

    Voel je zelf vooral vrij en uitgenodigd mij het licht te laten zien. ;-)

     

    Wat wil je bereiken dan Harrie?

    Een digitaal platform voor ont-moeten, voor samenwerken, samen leren, samen delen, samen oplossen, samen ontdekken, samen .... verbinden. Grenzenloos samenwerken. En delen is vermenigvuldigen. En dat bottom up, van voor en door mensen die zich betrokken voelen bij de publieke zaak. En vooral: de gebruiker staat centraal. Dus ook gebruikersgericht ontwikkelen. Vanuit een netwerk van organisaties, vanuit een community, een gemeenschap. Tijd, plaats én organisatieonafhankelijk werken aan de publieke zaak. Met een natuurlijke rolverdeling op basis van kracht, mogelijkheden, interesses en drijfveren. 

    Dus niet: vanuit één persoon, één groep of één organisatie van alles bedenken, ontwikkelen, organiseren en doen voor die "gebruiker" zonder hem te bevragen of te horen of nog erger zonder hem zelf verantwoordelijkheid te laten nemen.

    Dus niet: een top down organisatie omdat we ons nu eenmaal hebben aangeleerd dat het anders niet kan.

     

    Ik tel onze zegeningen

    Ja we hebben een enorm netwerk van enthousiaste en capabele mensen. En ja, we hebben in een jaar tijd een fantastisch resultaat neergezet: een Pleio-basisvoorziening met ruim 17.000 gebruikers. En ja we hebben in de Belastingdienst, Ambtenaar 2.0 en (vml) DWR belangrijke sponsoren. En ja we hebben veel mensen die ieder een belangrijk steentje bijdragen aan het Pleio-netwerk en aan het succes van het in gebruiknemen van Pleio door groepen en organisaties. En niet in de laatste plaats ben ik blij met de enthousiaste gebruikers van groepen en deelsites.

     

    Wat zeur je dan Harrie?

    We blijven doorontwikkelen en verbeteren. Ook wanneer er géén gebruikers zijn die daar concreet om vragen én bereid zijn daar voor te betalen. Of wellicht nog beter, bereid zijn dat - afgestemd op de Pleio-basisvoorziening incl. ELGG - zélf te (laten) bouwen/realiseren en dit vervolgens te delen met de Pleio-community.

     

    Heb je voorbeelden Harrie?

    Nou de Electronische Leeromgeving, de Evenemententool en recentelijk de nieuwe vormgeving. Alle kleine verbeteringen en aanvullingen sla ik dan over. Wie vraagt om die nieuwe vormgeving én wil er voor betalen om dit vervolgens te gebruiken én te delen? Ik als eigenaar van de deelsite ImpulsBD (2614 leden) in elk geval niet. Niet omdat ik het geen verbetering vind. Dat is het zeker. Ik geef echter een hogere prioriteit aan de koppeling tussen Pleio/ImpulsBD en het intranet van de Belastingdienst. Maar als er andere gebruikers zijn die het wél willen betalen, dan GO. 

    Wij - de initiatiefnemers van Pleio - nemen met ons overleg en onze acties in mijn ogen te veel ruimte in. Wij geven anderen - gebruikers en potentiële leveranciers - niet de ruimte, niet de kans om hún rol te pakken, hun bijdrage te leveren. We doen het te veel zelf.

    Ik begrijp dan ook goed dat de rekening bij ons komt. Dat is de natuur. Maar ik ben het zat om weer op zoek te moeten gaan naar sponsors voor het betalen van die rekeningen. Alleen omdat wij er niet in slagen de gebruiker écht centraal te stellen en die gebruiker écht uit te nodigen en de ruimte te geven zijn rol te spelen samen met anderen.

     

    Wat wil je dan Harrie?

    Ik zie gebruikers zich organiseren in netwerken, ik zie leveranciers van diensten en services zich organiseren in netwerken en partnerships, ik zie de Pleio-infrastructuur groeien en verrijken juist door de rol die die gebruikers en leveranciers spelen. Ik zie namens de Pleio-gemeenschap een klein groepje mensen die oog houden voor het geheel, voor het gezamenlijk belang: de hosting, het onderhoud, de testruimte, delen (de app-store etc.) en het borgen van de continuïteit en de technische ondersteuning.

    Ik zie gebruikers resp. leveranciers zich 'positioneren' en van daaruit aangeven wat zij nodig hebben van de Pleio-basisinfrastructuur én wat zij kunnen bijdragen.

    Ik zie een VNG en anderen die Ja zeggen tegen de ELO waardoor gemeenten hun cursussen volgen en delen via dit platform.

    Ik zie een gebruiker of een aantal gebruikers opstaan en zeggen: Ja, graag die nieuwe vormgeving realiseren en mij de rekening ad Euro .... sturen.

    Ik zie uit de community constructieve suggesties komen voor het organiseren en financieren van de Pleio-basisinfrastructuur.

    Ik zie zich een nieuwe organisatievorm ontwikkelen, waarbij het indekken, afschuiven, isoleren, fragmenteren, denken voor en niet doen (te grote overhead), niet meer voorkomen.

     

    En dan krijg ik op Twitter deze boodschap van een nieuwe volger:

    @TehminaZamanTehmina Zaman
    Teamwork is the ability to work as a group toward a common vision, even if that vision becomes extremely blurry. ~Author Unknown

    Kijk en dat maakt mij weer blij!

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
      • monique neyzen
        monique neyzen 1707 dagen geleden

        Hallo Harrie, ik denk dat er in korte tijd al veel bereikt is.

        Vanuit andere netwerken die ik heb opgezet, weet ik dat er altijd eerst trekkers nodig zijn om het op gang te krijgen. Daarna verbreedt de groep zich, hopelijk met voldoende actieve mensen die mede trekker/ontwikkelaar/stimulator kunnen zijn, zodat het een echt levend netwerk wordt.

        Ik wil je vanuit Eenvoudig Beter (EB) in ieder geval bedanken voor je trekkersrol tav de Omgevingswet site op Pleio. Je hebt Isabel bij ons enorm geholpen, Daniella heeft nu eea van Isabel overgenomen. Nu ik weg ga bij EB neemt Paula mijn werk weer over.

        Qua doorontwikkeling heb ik behoefte aan diepe linken, dat mis ik echt. En gebruik van google analytics bij alle actieve deelsites kan ons veel leren over wie we bereiken met Pleio en waar behoefte aan is bij de doelgroep.

        met groet, Monique

        • Willemsen
          Willemsen 1853 dagen geleden

          Hallo Kees,

          net gekeken Interessant boek Kees, ook leerzaam voor mij. Ga ik es bestellen,

          bedankt+groet

          henri

        • Kees Pannekeet
          Kees Pannekeet 1853 dagen geleden

          Dag Harrie,

          Met geld kan ik je niet helpen. Wel met ideeën over hoe je dit soort netwerken bouwt en verder ontwikkelt. Hier in het diepe zuiden (Heerlen) zijn collega's en ik druk bezig met het concept ‘leernetwerk’. Hoe organiseer je dat en welke tools helpen daarbij? Het boek is uit. Leernetwerken: kennisdeling, kennisontwikkeling en de leerprocessen. Lezen en googlen zou ik zeggen. Zitten vast ideeën bij waar je mee aan de slag kunt.

          Je frustratie is trouwens herkenbaar ;-)

          Groet Kees

          • Willemsen
            Willemsen 1853 dagen geleden

            hey Harrie,

            Dit is denk ik mijn allereerste "blog".  De kop niet laten zakken joh! Gewoon doorgaan, dat ga ik ook doen. Als mijn uithangbord (website heet dat tegenwoordig geloof ik) klaar is ga ik ook op de trom slaan.

            Beste groeten

             

            Henri

            • Marcel Ziemerink
              Marcel Ziemerink 1853 dagen geleden

              @Harrie,

              Afgelopen vrijdag hebben we nog uitgebreid met elkaar gesproken en visies gedeeld. Daar waar wij het vaak onvoorwaardelijk met elkaar eens zijn verschillen we ook soms van mening, dat is alleen aar goed en zal Pleio alleen maar sterker maken. Wat jij schetst herken ik enorm in mijn eigen “weg” naar waar ik nu sta.

              Enkele jaren geleden hebben we elkaar ontmoet in een sessie over de communities zoals ik die voor de Belastingdienst Centrale Administratie had opgezet. Jullie spraken de legendarische woorden “als er een klik is kan er iets moois ontstaan, als die er niet is blijft het bij een afspraak”. Nou die klik was er, maar het heeft nog een hele tijd geduurd alvorens wij concreet als team aan de slag zijn gegaan, het had voornamelijk te maken met verwachtingen die ik had, ik dacht dat Harrie en Wim alles zouden regelen, niets bleek minder waar. Jij gaf aan dat je de dingen moet gaan doen die jij belangrijk vindt, nou dan gaat er nog wel wat water door de Rijn in een proces gestuurde organisatie, maar doordat jij zo verschrikkelijk ongecompliceerd, vastberaden jou dromen met mij deelde geloofde ik er in en ging ik er ook voor. Kijk hier waar het toe geleid heeft.

              Na nu zitten we op een krijspunt moeten we nu links af rechts af of recht door. Jou visie is daarin helder “dat moeten wij niet bepalen, dat bepaald de gebruiker zelf”. Ik ben van mening dat de gebruiker veelal die keuze niet kan, mag of wil maken. Daarom helpen wij hem daarbij een richting aan te geven, maar het uit eindelijk doel is hetzelfde.

              Advies blijf anderen inspireren, motiveren enthousiasmeren zoals jij dat ook bij mij hebt gedaan!

              • Dirk Jan van der Wal
                Dirk Jan van der Wal 1853 dagen geleden

                Hallo Harrie,

                Wat een ontboezeming, goed dat je het met ons deelt.

                Vergeef me maar ik ben van mening dat je jezelf tekort doet. Kijk eens wat er inmiddels met Pleio is bereikt. In een jaar tijd van een nog grotendeels onbekend initiatief uitgegroeid tot een een platform met duizenden gebruikers! En nog steeds groeit. Die groei gaat niet zonder pijn, ik zie dat maar als de groeistuipen van Pleio.

                Je vraagt je af of "wij" niet te veel ruimte innemen waarin wij staat voor de initiatiefnemers van Pleio. Ik denk het niet en ik denk vele Pleio gebruikers en deelsitebeheerders met mij. Pleio is niet meer alleen van de initiatiefnemers, zie de reacties in deze groep, zie de nieuwe gezichten die zich met enige regelmaat aandienen bij het Pleio overleg. Het wij van Pleio is in mijn beleving al breder. Dat betekent overigens nog niet dat we er zijn, de community is er en is groeiende maar functioneert nog niet echt als community. Dat is ook niet zo vreemd: het is voor veel mensen een nieuwe manier van werken waarin ze hun weg nog moeten vinden. Daar ligt voor ons (de initiatiefnemers, de werkgroep en de community) de grote uitdaging voor de komende maanden.

                Ik weet dat je credo ont-moeten is maar ik vrees dat we toch een paar dingen moeten doen. Ter compensatie, het is wel moeten omdat we daarmee iets WILLEN bereiken :-) Als ik kijk naar wat jij wilt dan zijn we met Pleio als instrument al aardig op weg. De bestemming lijkt misschien nog ver weg maar als er kwartjes gaan vallen dan zou het laatste stuk van de reis wel eens heel erg snel kunnen gaan.

                Voor de doelstelling die je omschrijft is Pleio een middel, niet een doel op zich. Inmiddels is de ontwikkeling wel zodanig dat als er ooit een kans geweest is om het voor elkaar te krijgen dan is het wel nu met Pleio. Daarom wil ik als persoon bijdragen aan Pleio, niet omdat Plieo 'mijn kindje' is maar omdat ik zie wat voor verandering de manier van werken en denken het gebruik van Pleio tot gevolg heeft.

                Dan toch maar even terug naar dat moeten.... Willen we van Pleio een (nog groter) succes maken dan betekent dat m.i. dat we (als/met de community) een aantal stappen zullen moeten zetten. Als we willen dat de community gaat functioneren dan zullen we daar met elkaar afspraken over moeten maken: niet alleen zeggen wat we van elkaar verwachten maar er ook naar handelen en vooral dat handelen faciliteren. Bijvoorbeeld ten aanzien van nieuwe functionaliteit, door een centraal aanvraagpunt in te stellen, door aan de wens een prijskaartje te hangen, door organisaties de mogelijkheid te bieden in te tekenen voor een bijdrage daarin. Dat vraagt wel om een paar personen met visie die de kar gaan trekken en als die eenmaal in beweging is de community aan boord neemt en mee op de bok zet.

                In dezelfde beeldspraak: de initiatiefnemers zijn gaan trekken en hebben de huifkar in beweging gekregen, de werkgroep is inmiddels aan boord gekomen en mee op de bok gaan zitten en nemen op onderdelen de teugels over. Steeds meer huifkarren (deelsites) sluiten zich aan. Onder de huif zitten inmiddels 17.000 'passagiers', we willen dat die (in ieder geval voor een deel) mee gaan sturen en bijdragen. Daarvoor is nodig dat we ze laten zien waar de teugels zitten en hoe je die hanteert. Dat is de (ruiter)handschoen die we op moeten pakken. Niet alle huifkarren hoeven hetzelfde pad te volgen maar er is wel één overkoepelende visie en richting (het manifest).

                Let's go west!

                • Stephan Verveen
                  Stephan Verveen 1853 dagen geleden

                  Toen ik in 2003 bij Accenture werkte en hoorde dat wat er ging gebeuren met de OV chipkaart was ik blij dat het systeem dat al lang liep in Hongkong nu ook naar NL ging komen. Die OVchipkaart begin ik nu, ruim 8 jaar later, zelf pas structureler te gebruiken.

                  De Gartner hype cycle is echt heel erg waar, vooral ook nog 'ns omdat je niet weet hoe lang het duurt om 'm te doorlopen. http://bit.ly/sftgSD

                  Om met Barry Stevens te spreken: Fooral doorgaan! ;-)

                  • Tom Moesker
                    Tom Moesker 1854 dagen geleden

                    Tsja Harrie,

                    Dit verhaal ken ik natuurlijk al van jou. Goed om even te mopperen. Maar hoe zet je dit daarna om in positieve actie?

                    Zie hier een website die alleen maar tot doel heeft de eindgebruikers (of wie dan ook) maximaal te betrekken bij de ontwikkeling van jouw product of dienst:

                    http://uservoice.com/

                    Het werkt heel simpel:

                    Je meldt je aan, doet een voorstel en kijkt hoeveel stemmen je krijgt van anderen.

                    Of je kijkt eerst even naar wat anderen al hebben voorgesteld. Als daar goede ideeen bij zitten geef je daar stemmen aan (je hebt een beperkt budget aan weg te geven punten, anders werkt het systeem niet).  En als iedereen dit doet onstaat een 'hitparade' van gebruikerswensen met de meest populaire bovenaan.

                    Bij een willekeurig softwarepakket, b.v. Seesmic (twitter app) komt het er dan als volgt uit te zien:

                    http://feedback.seesmic.com/forums/57952-seesmic-desktop-2

                    Is dat wat voor ons?

                    • Davied van Berlo
                      Davied van Berlo 1855 dagen geleden

                      Beste Harrie, wij hebben dezelfde doelstellingen. Daarom zijn we hier met z'n vieren aan begonnen. We willen de overheid op een andere manier laten werken, bieden daar mogelijkheden voor en willen daar het voorbeeld in zijn, namelijk in hoe we Pleio zelf organiseren. Best ambitieus allemaal, voor vier ambtenaren ;-)

                      Uit je blog krijg ik de indruk dat je vindt dat die verandering waar we aan werken te langzaam gaat. Enerzijds begrijp ik dat. Ook mij gaat het niet snel genoeg. Ons verhaal is enorm sterk en de voordelen voor de overheid en de samenleving zijn volgens mij kraakhelder. Waarom springt niet iedereen meteen op de wagen?

                      Toch ben ik het niet met je eens. In één jaar hebben we al enorm veel bereikt. We zijn al veel verder dan ik had verwacht een jaar geleden. Vooral de laatste maanden gaan de ontwikkelingen snel. In het begin wachtten velen af of we over een maand nog zouden bestaan, maar ondertussen is Pleio acht een reëel alternatief geworden voor veel mensen.

                      Dat vertaalt zich de laatste maanden in een aantal concrete stappen in de richtingen die jij beschrijft:

                      • de deelsitemanagers beginnen zich langzaam te organiseren en ik heb er vertrouwen in dat er spoedig ook gezamenlijke voorstellen voor nieuwe functionaliteiten komen;
                      • er komen gebruikers die zich actief gaan mengen in discussies in de Werkgroep Pleio en de helpdesk;
                      • de eerste financiële toezeggingen zijn binnen en bij een aantal organisaties zit het in de pijplijn;
                      • we zitten aan tafel bij het Rijk, bij de provincies en bij gemeentelijke belangenverenigingen;
                      • vanuit verschillende organisaties zijn mensen vrijgemaakt (uren) om een bijdrage te leveren aan de basisvoorziening van Pleio waardoor de slagkracht groter is geworden;
                      • Pleio staat in alle bestuurslagen op de agenda, in steeds meer organisaties krijgt het een cruciale rol en op Twitter etc. wordt er enorm veel over gesproken;
                      • ik zie nieuwe manieren van werken ontstaan tussen overheidsorganisaties en met burgers.
                      En dat allemaal in één jaar. We bewijzen dat dat inderdaad kan: een gezamenlijk platform, waar ambtenaren en burgers kunnen samenwerken en dat zich ontwikkeld door bijdragen uit alle organisaties en een werkwijze waar iedereen aan kan bijdragen. We begonnen met z'n vieren, nu zijn er al tientallen mensen die tijd besteden om Pleio beter te maken en dat neemt alleen maar toe. Die verandering van de overheid gaat er komen en wij bouwen eraan!

                    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers