Pleio

Engels | Nederlands

Gerelateerde blogs

Deelsites

Deelsites

Onder mijn groepen zie ik de optie deelsites,...
Wij van Pleio

Wij van Pleio

Pleio is van ons allemaal. Dat moet ook zo...
Feestje! - over gastheerschap van community's

Feestje! - over gastheerschap van community's

  Een community opzetten, da's toch...
Een introductie in Weconomics

Een introductie in Weconomics

Werken aan welvaart en welzijn vanuit communities

Het succes van een Online Community

    Marcel Ziemerink
    Door Marcel Ziemerink 2112 dagen geleden Reacties (5)

     0/5 Sterren (0)

    Regelmatig krijg ik de vraag hoe je een deelsite binnen Pleio succesvol kunt laten worden, ik ben al bezig met online communities sinds 2005 waaronder een aantal succesvolle projecten. In dit blog wil ik mijn ervaring met jullie delen.

    Wat is een community?
    Web 2.0 volgens wikipedia: De term Web 2.0 verwijst naar wat sommigen zien als de tweede fase in de ontwikkeling van het World Wide Web. Het gaat over de verandering van een verzameling websites naar een volledig platform voor interactieve webapplicaties voor eindgebruikers op het World Wide Web. Volgens sommigen
    zullen deze uiteindelijk losstaande lokaal geïnstalleerde software overbodig maken.

    De ontwikkeling van het internet naar de zogenaamde tweede fase Web, 2.0, stelt internetgebruikers steeds beter in staat om op eenvoudige wijze samen te werken en informatie te delen. Webdiensten vervangen steeds meer de traditionele software.

    Het huidige internet staat in het teken van delen van informatie. Bekende voorbeelden zijn: LinkedIn, YouTube, Facebook en Hyves. De complexiteit van websites en online communities is met de komst van Web 2.0 voor de gebruikers niet meer zichtbaar waardoor de drempel om hieraan deel te nemen een stuk lager is geworden.

    De afgelopen jaren is een ware ‘hype’ ontstaan rond online communities, met name bij
    sociale en themagerichte communities. Internet is volwassen geworden en is niet meer weg te denken uit ons leven. Er is een gebruikersgroep ontstaan die zo groot is dat online communities meer gebruikt worden en steeds succesvoller (kunnen) zijn.
    De doelgroep, het onderwerp, de doelstelling en de aanpak van de community zijn bepalend.

    Het groeiend aantal internetgebruikers is van grote invloed op de de publieke opinie. Omdat informatie steeds toegankelijker wordt kunnen internetgebruikers eenvoudig en snel informatie met elkaar delen (het virale effect).

    image


    Hierdoor wordt informatie en nieuws binnen enkele uren over de hele wereld verspreid. Het is belangrijk te beseffen dat positieve en negatieve zaken razendsnel worden opgemerkt en besproken. Dit kan ongewild leiden tot publieke discussies. De eigenaar van een (populaire) online community kan berichtgeving niet zomaar manipuleren of verwijderen, bijvoorbeeld omdat de ontwikkeling van een product niet loopt zoals gepland of als er negatief over een product wordt geschreven. De leden van de community, zeker als deze populair is en veel actieve leden heeft, zullen dit opmerken en aan de kaak stellen.

    Om te voorkomen dat leden het heft in eigen hand nemen is het belangrijk om continue de eigen communities te monitoren en in te spelen op positieve en negatieve reacties.
    Belangrijk is tevens dat eigenaren en beheerders van online communities goed luisteren
    naar hun gebruikers.

    image

    De definitie van een online community:
    Een online community bestaat uit (een groep) mensen die samen zakelijk of sociaal op een technisch platform communiceren. De community wordt opgericht rond een
    gemeenschappelijk belang, een gemeenschappelijk probleem, een gemeenschappelijke
    interesse of een gemeenschappelijke taak van haar leden die op basis van impliciete en
    expliciete gedragscodes wordt nagestreefd.

    De waarde die een online community creëert is groter dan de som van de waarde die
    gebruikers individueel kunnen creëren.

    De strategie van de online community moet helder zijn. Dit is noodzakelijk voor het succes van de online community.

    Het doel van en de visie achter de community vormen de basis van de community.

    • Ga niet over één nacht ijs bij het definiëren van het doel en de visie en stem de te verwachten resultaten hierop af.
    • Zorg voor een visie met de nodige flexibiliteit. De leden bepalen uiteindelijk de groeirichting, hoewel deze wel degelijk gestuurd en gekanaliseerd kan worden.
    • Zorg dat de doelen helder worden gedefinieerd en haalbaar zijn. Bepaal momenten om de doelen te toetsen.

    Een community heeft een goede organisatie nodig, een duidelijke plek in de organisatiestructuur van een bedrijf en passen in de lange termijn visie van de organisatie. Het kan enige tijd duren voordat de online community voldoende leden heeft en een ledengroep die actief is binnen de community om grotendeels zelfstandig door te kunnen groeien (de kritieke massa). Leden hebben aandacht nodig, een community groeit en bloeit niet vanzelf.
    Houd ook rekening met het feit dat de community invloed heeft op de diverse afdelingen binnen de organisatie.

    image

    De Membership Lifecycle helpt om de verschillende levensfasen en het bijbehorende gedrag van de leden van de online community te begrijpen. Op basis van dit model kunnen de leden ingedeeld worden in verschillende groepen.

    • De gebruiker bezoekt de online community per toeval en kijkt rond. Ziet de gebruiker toegevoegde waarde dan bestaat de kans dat de link in zijn/haar bookmarks komt.
    • De nieuweling (novice) schrijft zich in en keert af en toe terug. Hij verdiept zich in de het gedrag van bestaande leden en zoeken gericht naar informatie.
    • Een klein deel wordt een regelmatige gebruiker(regular) en participeert daadwerkelijk in de gemeenschap. Deze leden hebben een gemiddelde activiteit en zijn belangrijk voor de community.
    • De communitybeheerder stimuleert de regelmatige gebruiker om leaders te worden. Een leader is een zeer actief lid, die mogelijk een deel van de taken van de beheerder overneemt.
    • De elders zijn leden die al lang lid zijn (voormalige leaders), die hun kennis delen en
    • de cultuur van de online community doorgeven en bewaken.

     

    Tips voor een succesvolle community:

    • Begin klein en bereid de community geleidelijk uit met meer functionaliteiten
    • Probeer nieuwe leden goed te begeleiden. Verwelkom ze met een persoonlijk bericht of email, en houd ze op de hoogte van veranderingen. Punten van aandacht
    • Stuur regelmatig een nieuwsbrief met veranderingen en verbeteringen, aanbiedingen en interessante nieuwtjes
    • Luistert goed naar de ideeën van je gebruiker De ontwikkeling van en de activiteit binnen uw community wordt voor het merendeel bepaald door de gebruikers.
    • Denk niet dat je community binnen korte tijd succesvol zal zijn Een online community heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen. De kans is zeer klein dat deze binnen een korte periode succesvol is. Hoewel de beheerder veel kan doen aan promotie, ledenwerving en activeren van leden is een zogenaamde ‘kritieke massa’ nodig. De praktijk wijst uit dat succesvolle communities een aanloopfase van minimaal 2 a 3 jaar nodig hadden.
    • Zorg voor een goede community beheerder, heeft de beheerder geen passie voor het onderwerp dan wordt het erg lastig om de gebruikers van de community te enthousiasmeren. De gebruikers verwachten dit van een beheerder. Het aantrekken en activeren van leden is moeilijk als de passie aan de basi al ontbreekt. Wordt desondanks toch een online community opgestart zorg dan voor goede, eventueel ingehuurde, ambassadeurs!

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
      • Monique Roosen
        Monique Roosen 2016 dagen geleden

        Mooi overzicht en fijn dat er aandacht is voor community management. Daar hamer ik vaak op als men met netwerken aan de slag gaat.

        Aanvullende tips (vanuit mijn ervaringen met de community ambtenaar 2.0):

        • Zorg dat je met meerdere mensen community management doet (dus niet één beheerder) het liefst ook nog met vertegenwoordigers uit de diverse bloedgroepen.
        • Organiseer ook offline ontmoetingen alá Open Koffie
        • Weet wat er speelt en verbind deelnemers waar nodig.
        • Enthousiasmeer en stimuleer, ook als je berichten/informatie buiten de community ziet die voor de community interessant zijn.
        • Betrek de deelnemers bij de doorontwikkeling van de community.
        • Henk J.Th. de Koning
          Henk J.Th. de Koning 2108 dagen geleden

          De groepen die je beschrijft zijn heel herkenbaar, deels ook uit de marketing (early adopters, early majority, late majority, laggards) maar dan specifieker gekoppeld aan een rol. Is inderdaad een betere weergave bij de toekomstige vormen van digitaal werken. Belangrijk is denk ik dat je het niet moet willen beheersen/controleren. Ik geloof, net als Kees, hieronder ook meer in een verleidende rol van de grote groep. Dus eigenlijk zoveel mogelijk eigenaren laten ontstaan, omdat je daar het succes aan kunt afmeten.

          Vanuit de praktijk zie ik het nu groeien rondom een werkgroep verspreid over alle sectoren van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (echt beginstadium). Ben benieuwd of onze leden elkaar weten te vinden en te inspireren. Bovendien ben ik benieuwd of het lukt om deze community zo goed te laten werken dat we een traditioneel medium kunnen gaan schrappen (bv. mail), anders komt het er vooral bovenop.

          • Kees Meesters
            Kees Meesters 2108 dagen geleden

            @Marcel, dank voor dit stuk en de tips die je aan het einde meegeeft.

            Vanuit de personele- en organisatiekant bekeken, heb ik een andere omschrijving van een community, namelijk de "ouderwetse" commune. Volgens Van Dale is een commune synoniem voor leefgemeenschap en wordt ze omschreven als "groep van in gemeenschap van goederen levende personen". Zo zie ik ook een, al dan niet virtuele, community. Het gaat in alle gevallen juist om de combinatie van groep en gezamenlijk.

            Ik deel je zorgen (tips), echter vind ik dat de nieuwe leden vooral geprikkeld moeten worden om hun plaats in de groep te krijgen. We zijn van nature, volgens mij, te snel geneigd om vooral te zenden (jouw punt 2) waardoor je de nieuwe leden ook potentieel ondersneeuwt en daardoor mogelijk te snel weer verliest. Ik probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen en accepteer daarmee een tragere opbouw en bijdrage van de groep.

            In de wereld om ons heen zie ik mijn aanpak steeds terugkomen in de pioniergevallen. Een klein groepje bevlogen verbeteraars die een toenemende groep meestaanders om zich heen verzamenlt en/of krijgt. De trekkers hebben geen tijd om de nieuwkomenrs uitgebreid te begeleiden. Dat doen tweede generatie medestanders of de nieuwelingen gaan actief zelf pionieren binnen de groep. Dan stappen ze verder in deze groep, of gaan op eigen benen verder: met dank voor de dingen die ze in deze community geleerd hebben.

            En zoals altijd: de beste aanpak ligt ergens in het midden, waarbij het elan van de pioniers zeker bepalend is voor de toekomst en het bestaansrecht van de community.

            • Marcel Ziemerink
              Marcel Ziemerink 2111 dagen geleden

              @Danielle, ik denk juist dat de hype de kern van het verhaal is, veel organisaties onderschatten of overschatten een community.

              Een hype is een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is.

              Een community is een (interactief)communicatie middel een tool om het gewenste effect te bereiken. Maar jaren hebben bedrijven en organisatie, dit onderschat en nog steeds zijn er organisaties die denken dat ze zelf alle wijsheid in pacht hebben.  In een community moet je investeren net zoals je dat moet in je personeel.

              • Danielle Jansen
                Danielle Jansen 2111 dagen geleden

                Fijn om al deze info op een rijtje te hebben. Ik vind het wel verassend dat de onderzoekers hier spreken over "een hype". Dat heeft toch de connotatie van een 'kortdurende, overgewaardeerde' trend. Ik ben het daar niet eens. Ben benieuwd wat jij daarvan vindt!

              Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers