Pleio

Engels | Nederlands

Gerelateerde blogs

Verslag van het Pleio-overleg van 31 maart 2011

Verslag van het Pleio-overleg van 31 maart 2011

Het Pleio-overleg had deze keer geen specifieke...
Waar is Pleio zoal mee bezig?

Waar is Pleio zoal mee bezig?

Bij bijeenkomsten van de werkgroep Pleio en van...
Waar is Pleio zoal mee bezig?

Waar is Pleio zoal mee bezig?

Vorige week donderdag is Pleio officieel geopend,...
Terug in je hok!

Terug in je hok!

Verantwoordelijkheid nemen Het hing al langer in...

Pleio zoekt teamleden!

    Davied van Berlo
    Door Davied van Berlo 2481 dagen geleden Reacties (3)

     0/5 Sterren (0)

    Pleio maken we samen. Dat zie je ook aan de samenstelling van het team. Maar het team moet wel met Pleio meegroeien. Daarom zoeken we mensen die mee willen doen. Iets voor jou?

     

    Trekkers gezocht!
    Pleio, het samenwerkplatform voor de overheid, groeit enorm en breidt steeds verder uit. Daarom zijn we op zoek naar mensen binnen of buiten de overheid die willen helpen en deel willen uitmaken van het team. We zoeken trekkers die een onderwerp voor hun rekening willen nemen om te onderzoeken en/of organiseren.

    Op welke gebieden zoeken we trekkers?

     

    A. Gebruiksvriendelijkheid

    1. Helpdesk: op Pleio helpen gebruikers elkaar. Als je een vraag hebt, of als je een fout of een wens wil doorgeven, dan kan dat in de Helpdesk. Zie de knop HELP linksboven. Gebruikers kunnen vervolgens elkaars vragen beantwoorden. Maar worden ze allemaal beantwoord? Wie houdt dat in de gaten?
    2. Usability: de gebruiksvriendelijkheid van Pleio kan nog beter, bijv. meer lijn in de vormgeving, de knoppen en de terminologie. In de helpdesks en in blogs worden veel tips gegeven: die moeten ook verzameld worden. En hoe passen we nieuwe functies in? Sluit één van deze vragen aan op jouw kennis?
    3. Helpteksten: voor in de helpdesk moeten uitlegteksten geschreven worden. Hoe werkt Pleio? Korte vragen en antwoorden om gebruikers verder te helpen. Een FAQ dus, maar iets praktischer dan deze eerste aanzet. Is het schrijven van helpteksten een kolfje naar jouw hand?'

     

    B. Organisaties op weg helpen

    1. Presentaties houden: diverse overheidsorganisaties zijn geïnteresseerd geraakt in Pleio en willen er meer over weten. Daarom zoeken we mensen die het leuk vinden om te vertellen over Pleio en een presentatie erover willen geven. Wie wil meehelpen om de fakkel verder te dragen?
    2. Promotiesite bouwen: het zou makkelijk zijn als er al basisinformatie voor overheidsorganisaties online zou staan. Op die manier kunnen organisaties gebruik maken van Pleio met zo min mogelijk tussenkomst van ons. Mooie uitdaging ... wil jij zoiets opzetten?
    3. Deelsites inrichten: het openen van een nieuwe deelsite wordt door ons gedaan. Daarna kan een organisatie die deelsite zelf inrichten. Maar daar kunnen ze wel een handje bij gebruiken. Wil jij de kenner worden die voor organisaties snel een basiswebsite inricht in Pleio?

     

    C. Uitbreidingen

    1. Documentbeheer: bij afdelings-, bestuurs- of raadsvergaderingen worden veel documenten gebruikt en deze worden dus ook opgeslagen in de online vergaderzalen op Pleio. Hoe kunnen we die goed opslaan en beheren (in een repository zoals Alfresco) en weer makkelijk beschikbaar stellen aan gebruikers?
    2. Online documenten: nog makkelijker is om samen te werken aan online documenten, zoals bij Google Docs of Docs.com. We zoeken een oplossing waarbij de documenten in ons beheer blijven en liefst open source. Wie wil uitzoeken of zo'n oplossing bestaat en of dat kan werken binnen Pleio?
    3. Mobiele versie: steeds meer mensen gebruiken internet op de mobiel of tablet. Internetsites moeten daar geschikt voor worden gemaakt, zo ook Pleio. Daarmee kan Pleio nog makkelijker gebruikt worden, als volledige site of bijv. een specifieke functie in een app. Hoe pakken we dat aan?
    4. Online mail: Pleio heeft ook een e-mailfunctie, maar die is nog redelijk beperkt. Op termijn zijn we dus op zoek naar een open source-pakket dat die functie kan vervullen. Is Zimbra de oplossing daarvoor? Lijkt het je wat om dat te onderzoeken?

     

    D. Technisch

    1. Buglijst beheren: Pleio wordt steeds een beetje beter, maar er zitten ook nog foutjes in. Die bugs kunnen gemeld worden bij de helpdesk of komen langs in blogs of tweio's. Wie wil met regelmaat op Pleio rondkijken en een lijst met bugs bijhouden voor onze technici om op te lossen?
    2. Wensenlijst beheren: ook wensen of ideeën voor nieuwe functionaliteiten worden veel genoemd. Die worden verzameld in een wijzigingenlijst, waarna we in het team de prioritering bespreken en eventueel partners zoeken. Wie wil de beheerder worden van deze wijzigingenlijst?
    3. OpenID en API's: Pleio staat niet alleen in de wereld. Op internet en bij organisaties zijn diverse sites en applicaties waarmee Pleio verbinding kan maken om het gebruikers makkelijker te maken en meer functionaliteit te bieden. Hoe kunnen we dat goed inrichten? Heb jij daar verstand van?
    4. Architectuur: meer verbindingen en uitbreidingen zorgen er ook voor dat goed gekeken moet worden naar de technische organisatie aan de achterkant: efficiënte inrichting, integrale gebruikerservaring, een appstore voor modules, een ecosysteem van bedrijven dat bijdraagt, etc. Wie zet deze lijnen uit?

     

    E. Overige uitdagingen

    1. Archivering: in de online vergaderzalen van Pleio wordt gediscussieerd en samengewerkt. Kortom, er wordt overheidsinformatie gecreëerd. Hoe gaan we zorgen voor een goede archivering van deze activiteiten voor het nageslacht?
    2. Verslaglegging en transparantie: het team van Pleio is hard aan het werk om Pleio steeds beter te maken. Maar we willen niet alleen een goed product afleveren. We willen ook zelf op een transparante manier werken en alles online beschikbaar stellen. Iemand moet ons daar scherp op houden!
    3. Open data: steeds meer overheidsinformatie en -gegevens komen online beschikbaar. Die data kunnen slim worden hergebruikt in de samenleving, maar natuurlijk ook heel nuttige widgets en functies opleveren op Pleio en deelsites van Pleio. Wie wil met dat potentieel aan de slag gaan?
    4. Community: Pleio maken we samen, zei ik al. De creativiteit en energie van allerlei mensen kan een bijdrage leveren aan Pleio. Dat is ook het principe van open source. Daarom willen we stimuleren dat er een community van bouwers rond Pleio ontstaat. Wie gaat deze enthousiastelingen bij elkaar brengen?

     

    Lid van het team

    Samen kunnen we van Pleio iets moois maken. Als lid van het team van Pleio kun je meebouwen aan een platform voor een betere overheid en zit je zelf aan de knoppen. Uiteraard wel binnen de lijnen van ons manifest.

    Beslissingen nemen we samen, maar als trekker heb je de vrijheid om één van bovenstaande onderwerpen uit te werken zoals jij dat voor je ziet. We overleggen regelmatig op donderdagochtend, meestal in Den Haag. Bij Pleio hebben jouw ideeën, je kennis en je energie echte meerwaarde!

    Heb je vragen of wil je meedoen, meld je dan bij mij.

     

     

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
      • Edo Plantinga
        Edo Plantinga 2375 dagen geleden
        • Davied van Berlo
          Davied van Berlo 2480 dagen geleden

          Ik die punten apart gezet om het niet te groot te maken. De een kan zich meer richten op de techniek, de ander op de methodiek. Ze zullen wel nauw moeten samenwerken inderdaad.

          • Marco Klerks
            Marco Klerks 2480 dagen geleden

            Vraag C1 en E1 betreffen eigenlijk de zelfde vraag. Het archiveren van documenten (en anderssoortige informatie) behelst o.m. het opslaan, beheren en beschikbaar stellen van deze dingen. 

            Archiveren is eigenlijk een duur woord voor "bewaren". Je bewaart/archiveert iets omdat je het ooit nog nodig kunt hebben. Dat kan binnenkort zijn, maar (als overheid) ook nog over 100 jaar. Bewaren is in principe niet moeilijk. Gooi het in oude schoenendoos, zet de doos in het buitenschuurtje en opgeruimd staat netjes. Voor de meeste huis-tuin-en-keuken-archieven is dat voldoende. Ik doe het zelf thuis ook.

            Bij de overheid komt er echter wat meer bij kijken. Ten eerste is er het logistiek probleem. Je spreekt al gauw over enkele honderden ambtenaren die enkele duizenden (digitale) dossiers per jaar produceren. Op Pleio zullen we het waarschijnlijk over nog grotere aantallen gaan hebben. Je kunt al die dossiers wel in (digitale) oude schoenendozen stoppen, maar ik garandeer je dat je vaak iets niet terug zult kunnen vinden.

            Daarnaast gelden er voor de overheid strengere kwaliteitseisen aan het archief. Als overheid heb je een monopolie op bestemmingsplannen, wegenbeheer, paspoorten, geweld (leger), etc. Wij zijn echter een democratische rechtstaat, dus wij moeten gecontroleerd kunnen worden door volksvertegenwoordiging of onafhankelijke rechtbank. Als bewijs moeten er dan regelmatig (digitale) documenten op tafel gelegd worden. Daarom worden er kwaliteitseisen aan het archief gesteld zoals betrouwbaarheid, volledigheid, beschikbaarheid, openbaarheid, etc.

            En ondertussen moet de medewerker er uiteraard ook nog zijn dagelijks werk mee kunnen doen. ;-)

            Het is een mooie uitdaging waar Pleio voor staat. Elders heb ik al een oproep gedaan aan vakgenoten om deze vraag op te pakken.

          Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers