Pleio

Engels | Nederlands
APPRECIATIVE INQUIRY of WAARDEREND ONDERZOEK

APPRECIATIVE INQUIRY of WAARDEREND ONDERZOEK

Appreciative Inquiry staat ook voor het vergroten van het vermogen tot groei en ontwikkeling

 0/5 Sterren (0)

Appreciative Inquiry

    Hoogerduijn
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 41
    Door Hoogerduijn in de groep APPRECIATIVE INQUIRY of WAARDEREND ONDERZOEK 2492 dagen geleden

     0/5 Sterren (0)

    Appreciative Inquiry(AI) is een ontwikkelbenadering waarbij je de aandacht richt op wat er goed gaat bij personen en organisatie. Dit in tegenstelling tot de meest gangbare methdodieken die onderzoeken wat er aan iets mankeert als er wat verandert moet worden. Als je de AI benadering toepast ga je eerst onderzoeken wat er wél werkt (stap 1) en waarom het wel werkt. Je gaat op zoek naar de voorwaarden waarom iets wel werkt. Welke kracht of welk talent werd er ingezet. Als je de voorwaarden in beeld hebt gebracht, creëer je vervolgens een toekomstbeeld van de meest optimale situatie (stap 2) . Hoe ziet iets eruit als het over één jaar perfect is? Dat droombeeld breng je in stap 3 terug naar wat reëel is en wat past bij de cultuur. De laatste stap (4) is het bedenken van acties om de gewenste toekomst te bereiken. Daar kun je dan direct mee aan de slag. Het grote voordeel van de waarderende benadering is het bewuste richten op het positieve. Dat brengt bij mensen en vooral bij groepen mensen een bijzondere dynamiek teweeg. Mensen vinden het ( in de meeste gevallen) aangenaam om te praten over wat er goed ging en wat zij daaraan hebben bijgedragen. Het maakt mensen trots en die houding is nodig om hen actiebereid te maken. Met een actierichting die zij (deels) zelf kiezen.

    Toepassing; AI is goed bruikbaar bij (grootschalige) organisatieverandering. Het grote voordeel ervan is dat alle mensen bij dit proces worden betrokken en zich er verantwoordelijk voor gaan voelen. AI is ook kleinschaliger op vele terreinen goed toepasbaar. Bijvoorbeeld bij individuele coaching. Bij het houden van intervisie, bij het inzetten van een teambuildingstraject of voor het laten samenwerken van verschillende groepen of afdelingen in een organisatie. Je kunt AI ook heel goed toepassen bij het geven van leiding, bijvoorbeeld bij het houden van (functionerings)gesprekken met medewerkers. Toepassingen zijn er op alle terreinen van organisatieontwikkeling.

    Ik gebruik zelf AI bij alle opdrachten die ik als procesbegeleider uitvoer. In mijn hoedanigheid als expert Programmatisch werken begeleid ik regelmatig Programmateams en projectteams. Soms met het hele 4-stappenplan( minimaal 1 dag voor nodig) , maar soms ook gebruik ik maar één stap ervan. In ieder geval zet ik het zodanig in dat ik de positieve werking ervan zo groot mogelijk laat zijn. Als voorbeeld; bij een kennismakingsronde aan het begin van een (korte) bijeenkomst over een bepaald onderwerp vraag ik de deelnemers zichzelf (in max. 2 min. p.p.) voor te stellen op basis van een ( zo recent mogelijk) succes van hen m.b.t. het thema van de bespreking. Iedere keer staat iedereen weer versteld van de diversiteit van de verhalen die er dan worden verteld. Iedere keer levert het ook een verfrissende positieve dynamiek in de groep op die zich direct vertaald naar de kwaliteit van de bijeenkomst. Zelfs collega's die elkaar al langer kennen horen altijd zaken waar ze geen weet van hadden en die ze heel erg waardevol vinden.

    Wil je meer informatie over AI en de toepassingen ervan of wil je eigen toepassingen met me delen, dan hoor ik dat graag.

     

     

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers