Pleio

Engels | Nederlands

Dienstverlening tot in de huiskamer

    Kim Spinder
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 34
    Door Kim Spinder 2117 dagen geleden

     0/5 Sterren (0)

    imageSteeds meer organisaties omarmen de kansen die Het Nieuwe Werken met zich meebrengt. UWV zet de eerste stappen richting Het Nieuwe Werken met vijf pilots. Resultaat gericht werken, digitaal en fysiek beter samenwerken, nieuwe manieren van leidinggeven, meer verantwoordelijkheid bij de medewerker, tijd- en plaatsonafhankelijk werken, papierloos werken en de klant centraal. Zo heeft iedere pilot haar eigen speerpunten.

    Het NetWERKplein is één van deze pilots waar ik heel erg trots op ben. Wat als je als hogeropgeleide zonder werk komt te zitten? Mij lijkt het niet echt een fijne gedachte dat ik dan naar een UWV kantoor zou moeten. Bij het NetWERKplein hoeft dat ook niet meer. Het NetWERKplein is het virtuele WERKplein van UWV waar coaches klanten online begeleiden bij hun zoektocht naar werk. Maar het is bovenal een portal waar werkzoekenden elkaar vinden, kennis kunnen delen en inspiratie en advies kunnen krijgen op het gebied van ‘Profileren’, ‘Netwerken’ en ‘Solliciteren’. Leden van het NetWERKplein delen zelf ook kennis met elkaar door het organiseren van workshops zoals ‘Meer uit jezelf halen’ of het oprichten van sollicitatieclubs. Samen met de leden is het NetWERKplein continu opzoek om haar dienstverlening te verbeteren, inmiddels hebben 4000 klanten gebruik gemaakt van dit concept.

    Het NetWERKplein wil voorop lopen in e-dienstverlening en bedient haar klanten middels chatsessies en sinds kort ook via webinars, bijvoorbeeld over hoe gebruik ik netwerken zoals LinkedIn, hoe start ik een eigen bedrijf en je ontvangt zo ook feedback op je CV.

    Tanja Oosterbaan is de bedenker en manager van dit project. “Als manager is dit een enorme uitdaging: ik kreeg de mooie opdracht om te gaan experimenteren. Kijken wat kan via e-dienstverlening en ook waar liggen de grenzen. Inmiddels ligt er een resultaat waar we mee voor de dag kunnen komen. Cruciaal daarbij zijn de coaches: ze coachen de klanten maar hebben tegelijkertijd de rol van mede-projectontwikkelaar. Zij staan het dichtst bij de klanten en kunnen daardoor ook haarscherp zien wat werkt en wat niet. Het is typisch een voorbeeld van andersom werken: niet achter een bureau bedenken maar vanuit de klant. Ik vind het heel mooi dat mijn organisatie het aandurft om dit soort projecten uit te voeren!”

    De komende tijd kun je de ervaringen van de pilots bij UWV lezen op deze website. Lees de visie van UWV op Het Nieuwe Werken op deze pagina.

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers