Pleio

Engels | Nederlands

Worstelt jouw organisatie met sociale media?

    Nancy van der Vin
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 36
    Door Nancy van der Vin 2112 dagen geleden

     0/5 Sterren (0)

    Zijn sociale media de hype voorbij? Uit onderzoek blijkt dat 84% van de Nederlandse bedrijven verwacht dat het gebruik de komende jaren verder zal toenemen. Het belang van het groeiende volume aan gebruikers, ontgaat het bedrijfsleven niet. Toch zijn er nog heel veel bedrijven die weinig doen met sociale media. Zij worstelen met het waarom en het hoe.  Bij de overheid ligt dit niet anders.

    Organisaties starten niet met sociale media, sociale media starten met hen. Lang voordat een organisatie begint met sociale media, communiceren medewerkers en stakeholders er al lustig digitaal op los. De regie die de overheid gewend is uit te oefenen, werkt dus niet zo goed bij sociale media. Er zijn nieuwe paradigma’s in het spel:van zenden naar luisteren en interactie, van ‘nemen’ naar geven, van doelgroep naar individu, van voorspelbare structuren naar dynamische netwerken. Het blijkt dan ook dat Nederlandse bedrijven worstelen met sociale media: zij hebben het gevoel er iets mee te moeten. Maar hoe en met welke meerwaarde voor hun bedrijf? En hoe past het open, snelle, en integrale karakter van sociale media in een bedrijfsvoering die wordt gekenmerkt door informatiebeveiliging, en zorgvuldig ingerichte procedures en functies? Voor de overheid is dit in mijn ervaring niet veel anders.

    Tactisch of strategisch?

    Hoe komt een organisatie uit deze worsteling? Het antwoord op die vraag is herkenbaar en vertrouwd: door de strategische vragen te beantwoorden. Sociale media worden te vaak als tactisch vraagstuk opgevat. Dan worden vooral de technische en inhoudelijke vragen gesteld, worden de risico’s van sociale media benadrukt of probeert men het gebruik tegen te gaan met het oog op informatiebeveiliging of vanuit de vrees de regie te verliezen. Vooral afdelingen corporate communicatie en IT-afdelingen reageren vaak vanuit een reflex: ‘Het kan niet en het mag niet.’ Ik ken een organisatie waar men de afdeling communicatie en de ‘IT-toren’ in de wandelgangen de afdelingen ‘Nee’ noemt!  Het risico van deze reflex strekt verder dan het vraagstuk van de sociale media want afdelingen die vernieuwingen op deze manier afdoen, zetten in wezen  een van de kernactiviteiten van hun organisatie, het informeren van burgers, niet centraal.

    Sociale media strategie

    Hoe passen sociale media in een bedrijfsconcept? Welke meerwaarde kunnen ze brengen voor (potentiële) klanten en stakeholders? Een organisatie heeft keuzes: gaan sociale media bijdragen aan de service? Of aan kennisdeling, imago, verkoop, dienstenontwikkeling of de interne communicatie? Hoe zet je sociale media in? Dit soort keuzes moeten altijd worden gemaakt met de burger en de kernactiviteiten op het netvlies. Geen overheidsorganisatie start met sociale media omdat het zo leuk is. Er moet meerwaarde zijn, er moet waardecreatie voor burgers plaatsvinden, of, om met Facebook-oprichter Zuckerberg te spreken, sociale media maken de organisatie ‘eleganter’: laagdrempelig en 100% ingesteld op het gemak voor klanten en stakeholders. Ook de maatschappelijke context, waarvan sociale media een uitingsvorm zijn, is van groot belang voor de strategische afwegingen van overheden. Er is een nieuwe maatschappelijke openheid, ’de burger’  is aan de macht gekomen door het internet, en hiërarchische structuren maken plaats voor netwerkstructuren. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de manier waarop de overheid opereert in de maaschappij en omgaat met haar mensen?

    Conclusie

    Kortom, een overheidsorganisatie die (door)start met sociale media, doet er goed aan ze klassiek en degelijk aan te vliegen: als strategisch vraagstuk. Daarna volgen keuzes voor platforms, beveiligingsniveaus, content, of apps. Dat is een traditionele start voor zeer lucide media waarvan de invoering meer omvat dan het implementeren van nieuwe technieken of een nieuw communicatiemiddel: het vraagt een commitment van de top, begeleiding van medewerkers en een in veel organisaties nieuwe deskundigheid en/of een veranderde houding van de communicatie- en IT-discipline. Overigens wordt het belang van een strategie door de Nederlandse bedrijven onderkend want van de bedrijven die in 2010 nog geen strategie hadden, wil 67% die in 2011 gaan ontwikkelen. Dus wil je jouw organisatie helpen de worsteling te boven te komen? Zet sociale media als strategische vraag op de agenda en betrek de business bij de beantwoording van de vragen. Een goede start is het halve werk want je weet: eens op het internet,  is altijd op internet.  Daar weten de campagneleiders van de campagne voor de inenting tegen  baarmoederhalskanker waarschijnlijk over mee te praten.  

     

    Bronnen:

    1. Van klets naar impact, onderzoek naar sociaal mediagebruik in Nederlandse organisaties, SAS, februari 2011: http://www.sas.com/reg/gen/nl/white_paper_social_media_nl

    2. Dat sociale media groeien  en al groot zijn, blijkt uit enkele gegevens: op Hyves zijn in Nederland bijna 10 miljoen registraties, op Facebook 3 miljoen, op LinkedIn 2 miljoen en er zijn zo’n 300.00 Twitteraars in Nederland (Volkstkrant, 291210)

    3. De elegante organisatie: opgetekend in What zou Google doen van Jim Jarvis

    4. WZGD, J. Jarvis; Internet bracht de consument aan de macht, Volkskrant 291210

    5. Usg Capacity en Ikki

     

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers