Pleio

Engels | Nederlands
Mobiele Overheid

Mobiele Overheid


 0/5 Sterren (0)

"Stop listening to your customers"

    Paul Suijkerbuijk
    Door Paul Suijkerbuijk in de groep Mobiele Overheid 2093 dagen geleden Reacties (1)

     0/5 Sterren (0)

    Onderstaand Artikel kwam ik tegen van Erwin Blom.

    Het heeft betrekking op de manier waarop je komt tot het specificeren van de wensen en uitgangspunten voor producten, in dit geval even beperkend tot een App.

    Het pleidooi is in ieder geval om gedrag te bestuderen op basis van prototypes, en op basis daarvan doorontwikkeling te doen.

    Sluit erg aan bij een werkwijze waar ik een goed gevoel bij heb! Maar het een paar keer doen moet het bewijs leveren.

     

     

    "Klantonderzoek: stel geen vragen, maar bestudeer gedrag"

    Vroeger was onderzoek vragen stellen en panels inrichten de manier van onderzoek naar huidige en toekomstige producten. Dat kan en gaat tegenwoordig anders. Nu is kijken naar gedrag en daar conclusies aan verbinden de manier. Dus geen hypothetische vragen stellen, maar werkelijke situaties bekijken. Wat doen mensen? 
    Mark Tramell van Twiter vertelde in het panel 'Stop listening to your customers' dat zijn bedrijf alle veranderingen heeft doorgevoerd op basis van gebruik van de Twitteraars. @replies en retweets zijn bedacht door gebruikers en later door Twitter als functionaliteit in de site opgenomen. 
    Hoofdlijnen van het panel. Notities.

    Investigate current behaviour. Kijk naar wat mensen nu doen. Vraag niet of ze x of y zouden willen.

    Don't bore people with your survey. Vraag een vraag snel, hou het kort, doe het in context. Geen lange onderzoeken.

    Sprint to a functional prototype. Of dat nu getekend, geknutseld of geprogrammeerd is. Test it over and over.

    Hoe ze bij Twitter testen? Task analysis in 4 easy steps

    Define your audience and their goals 
    Create tasks that adress those goals 
    Get the right people in the room 
    Watch them About testing, mix online tools en stream your testing live. Testing Rdio, we used 4 different cheap tools: GoToMeeting, UserTesting.com, Usabilla, Ethnio.

    Imaginative research facilitates invention.

    Research customers the right way: 
    Expand notion of what research is 
    Build 
    Behavior 
    Time-aware

    Samenvattend: stel geen vragen maar observeer gedrag en leer daarvan.

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
    • Lex Sijtsma
      Lex Sijtsma 2090 dagen geleden

      Ja, goed idee. Ik heb Steve Jobs van Apple ooit eens horen zeggen (parafrase) "It's not the jobs of the customer to know what he wants".

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers