Pleio

Engels | Nederlands

Introductie over Pleio: waar de overheid samenwerkt

    Davied van Berlo
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 25390
    Door Davied van Berlo 2073 dagen geleden Reacties (4)

     0/5 Sterren (0)

    De complexiteit van de samenleving en de behoefte van burgers aan geïntegreerde dienstverlening vragen om een platform waar ambtenaren makkelijk met elkaar kunnen samenwerken en burgers kunnen betrekken.
     
    Daarnaast hebben de honderden overheidsorganisaties allemaal dezelfde soort functionaliteiten nodig in hun bedrijfsvoering en hun dienstverlening. Op dit moment is elke organisatie nog grotendeels zelf bezig het wiel uit te vinden en daar techniek voor aan te schaffen.
     
    Dat kan beter. En goedkoper. Gelukkig zijn er tegenwoordig nieuwe middelen beschikbaar om op een slimme manier en overheidsbreed samen te werken en kennis uit te wisselen. Pleio is daarvoor het platform.

    Wat is Pleio?


    De afgelopen jaren zijn op internet allerlei handige sites ontstaan waar je kunt bloggen, berichten uitwisselen, samen aan teksten kunt schrijven (wiki’s), groepen kunt maken, foto’s, video’s en documenten uitwisselen, etc. Deze functionaliteiten hebben we nu bij elkaar gebracht in één overheidsplatform, zodat ook binnen en tussen overheidsorganisaties gebruik gemaakt kan worden van deze nieuwe mogelijkheden.

    Elke ambtenaar kan dus een groep of “online vergaderzaal” openen met deze voorzieningen erin, of dat nou is voor een bestuur, een overleg, een dossier of een project. Daar kunnen alle betrokkenen dan de documenten vinden, discussies voeren en samenwerken.

    Daarnaast kunnen overheidsorganisaties een deelsite openen op Pleio, indien gewenst met eigen vormgeving en internetadres, zodat ze een eigen platform hebben met deze nieuwe middelen erin. Dit platform kan worden gebruikt als intranet, als participatiesite of als evenementensite. Allemaal gratis.

    Hoe is Pleio opgezet?


    Pleio is een initiatief van het programma Ambtenaar 2.0 met de Belastingdienst, maar ondertussen hebben zich diverse andere overheidsorganisaties daarbij gevoegd. Door slim samen te werken en gebruik te maken van bestaande technieken hebben we dit platform snel en goedkoop op poten kunnen zetten. Daarbij waren drie uitgangspunten belangrijk.

    Ten eerste: al die nieuwe middelen staan online, op internet. In the cloud, zoals het momenteel met een hippe term heet. Google, Facebook, Hyves, etc. geven het voorbeeld: ze bieden gratis centrale en toegankelijke samenwerkfunctionaliteiten, die voortdurend worden doorontwikkeld en waar miljoenen mensen tegelijkertijd in bezig zijn. Dit zijn natuurlijk commerciële oplossingen, maar zou zo’n model niet net zo goed kunnen werken voor die versnipperde Nederlandse overheid?

    Ten tweede: hergebruik. Elke overheidsorganisatie kan zelf functionaliteiten toevoegen aan Pleio. Deze nieuwe modules komen vervolgens in een soort app store te staan, waarna andere organisaties op Pleio er ook gebruik van kunnen maken in hun eigen deelsite. Elke functionaliteit wordt dus één keer ontwikkeld en kan vele malen worden hergebruikt. Op deze manier ontwikkelt Pleio zich vanzelf en besparen we overheidsbreed veel geld.

    Ten derde: De overheid beschikt, verspreid over al die organisaties en bestuurslagen, over een enorm potentieel aan kennis, ideeën en energie. Van dat potentieel willen we gebruik maken: van gespecialiseerde organisaties die hun taak ook op Pleio kunnen uitoefenen tot individuele ambtenaren die een steentje willen bijdragen. Wat kun jij toevoegen?

    Ook gebruik maken van Pleio?


    Op deze manier groeit Pleio stap voor stap. Voortdurend worden nieuwe functionaliteiten toegevoegd en wordt het platform verder verbeterd. Pleio is in ontwikkeling en nog lang niet klaar, maar werkt aan de hand van een duidelijke visie: het creëren van een platform waar ambtenaren beter hun werk kunnen doen en burgers gemakkelijk kunnen worden betrokken. Eigenlijk heel logisch, toch?

    Wil je ook gebruik maken van Pleio? Als je met een aantal mensen van binnen en/of buiten de overheid wil samenwerken in een “online vergaderzaal”, ga dan naar www.pleio.nl en maak een account aan. Onder ‘Toevoegen’ vind je de mogelijkheid om een groep te openen.

    Overheidsorganisaties kunnen ook een eigen deelsite aanmaken op Pleio. Wil je een nieuw intranet of ander interactief platform opzetten, ga dan naar http://mijndeelsite.pleio.nl voor meer informatie en voorbeelden. Daar is vast een ervaringsdeskundige aanwezig die je verder kan helpen!

    Meer informatie over Pleio:

     


    Pleio. Grenzeloos samenwerken.


    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
      • Davied van Berlo
        Davied van Berlo 1763 dagen geleden

        Jacqueline, er is geen officiele uitspraak van de minister hierover (alleen dat Pleio 'onderzocht' wordt is aan de TK gemeld), maar feit is wel dat Pleio het enige overheidsbrede platform is.

        Organisaties kunnen natuurlijk kiezen om voor zichzelf andere software aan te schaffen, zoals de Belastingdienst heeft gedaan inderdaad. Maar in plaats van iedere organisaties apart software aan te laten schaffen, kunnen we beter samenwerken.

        • jacqueline
          jacqueline 1763 dagen geleden

          Het uitgangspunt onderschrijf ik helemaal en ik wil graag meedenken en meewerken. Tegelijkertijd zijn er 'concurrenten' van Pleio: bij de Belastingdienst Connectpeople en bij de politieorganisatie 'digitaal kantoor'. Ik heb ooit begrepen dat er een officieel standpunt is ingenomen dat de Pleio hét communicatieplatform voor ambtenaren is en wordt. Is dat waar en wie heeft dat dan wanneer besloten. Het maakt het overtuigen van mijn collega's veel eenvoudiger als ik ergens naar kan verwijzen.

           

          • Davied van Berlo
            Davied van Berlo 1792 dagen geleden

            Ad, goede vraag. Er zijn natuurlijk vele plekken waar mensen met elkaar kunnen praten, maar toch hadden we behoefte aan een platform als Pleio. Waarom? Om enkele redenen: 1. Om een plek te hebben waar we alle voorzieningen bij elkaar hebben (in LinkedIn zitten bijv. geen wiki's); 2. Om een plek te hebben waar de informatie in Nederland en binnen de overheid blijft; 3. Maar waar we wel kunnen samenwerken met mensen van verschillende bestuurslagen en uit de samenleving (i.t.t. de Rijkswerkruimte). Er kunnen heel goede redenen zijn om binnen het Rijk samen te werken of juist aan te sluiten bij bestaande communities op LinkedIn, maar een platform voor de hele overheid bestond nog niet en daarom hebben we Pleio opgericht.

            • Ad van de Staaij
              Ad van de Staaij 1793 dagen geleden

              Hoi Davied,

              goede introductie, maar ik zie nu veel verschilldende samenwerkingsapplicaties opduiken met een vergelijkbare vorm en een vergelijkbare werkwijze. Dus: waarom zou ik Pleio kiezen als ik al gebruik maak van een besloten Linked-in-groep of een groep op de Rijkswerkruimte? Wat is de meerwaarde daarvan, en als ik op Pleio zou overstappen, is het dan (omwille van de overzichtelijkheid) raadzaam om de Linked-in-groep en de plek in de Rijkswerkruimte op te heffen?

               

              groet,

               

              Ad

            Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers