Pleio

Engels | Nederlands
Werkgroep Pleio

Werkgroep Pleio

Bouw mee aan Pleio

 3.7/5 Sterren (3)

Beheerorganisatie Pleio: taartpunten beschrijven en verdelen

Laatst bijgewerkt op 1862 dagen geleden door Davied van Berlo Reacties (7)

 0/5 Sterren (0)

Het einde van de eerste fase van Pleio komt in zicht. De komende maanden gaat het aantal gebruikers enorm toenemen door samenwerking met de Manifestgroep, Kennisnet en SurfNet. Pleio heeft ondertussen een belangrijke positie gekregen in de manier van werken van de overheid en in het werk van heel veel ambtenaren en andere betrokkenen bij de publieke zaak. Pleio gaat een nieuwe fase in en dat vraagt om een professionalisering van de organisatie, o.a. de beheerorganisatie.

Momenteel ziet de beheerorganisatie er als volgt uit:

  • Het systeembeheer is uitbesteed aan het bedrijf BIT en wordt voor de rest van dit jaar gefinancierd door de Douane. Dit gaat over de servers, de internetverbinding, etc.;
  • Het technisch beheer ligt bij het bedrijf Coldtrick. Zij zorgen ervoor dat de software van Pleio (Elgg, etc.) goed draait en dat de laatste versie geïnstalleerd is, e.d.;
  • Het functioneel beheer wordt gedaan door Marcel Ziemerink. Hij houdt in de gaten of Pleio goed werkt en wat er verbeterd moet worden. Op basis daarvan stuurt hij BIT en Coldtrick aan;
  • De Werkgroep Pleio is het overleg waar wordt gesproken over nieuwe ontwikkelingen en waar het besluitvorming plaatsvindt over nieuwe functionaliteiten;
  • De deelsites worden beheerd door de deelsitemanagers en zij zijn daarvoor zelf verantwoordelijk. Zij kunnen contact met elkaar onderhouden via Mijn Deelsite;
  • Het accountmanagement en contactpersonen voor deelsitemanagers ligt bij Harrie Custers en Wim Essers. Zij helpen organisaties een deelsite te beginnen;
  • Het bestuur van de stichting Pleio houdt in de gaten of dit systeem goed werkt en bewaakt het manifest van Pleio.

Zie ook deze blog van Harrie (hiervoor moet je ingelogd zijn op Pleio).


Een nieuw plaatje (wiki)

Gezien de groei van Pleio gaat het aantal werkzaamheden toenemen en dat vraagt om een nieuwe inrichting en een nieuwe taakverdeling. Stap 1 is om te bekijken hoe die nieuwe beheerorganisatie eruitziet. Welke taartpunten kunnen we onderscheiden? Stap 2 is om te kijken welke persoon of organisatie (overheid of extern) een taak op zich kan nemen. Wie neemt welke taartpunt voor z'n rekening? Hieronder maak ik een begin met de opsomming. Het is een wiki, dus graag aanvullen of onderverdelen!

Taken en activiteiten:

  • Systeembeheer: hosting, performance
  • Technisch beheer Pleio-applicaties: programmering, onderhoud, migraties, testen
  • Beveiliging: testen, controle, verbetering
  • Wijzigingenmanagement: inventarisatie, onderzoek, voorstellen, besluitvorming
  • Functioneel beheer: technische ondersteuning van gebruikers, helpdesk, signaleren behoefte en knelpunten, gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid (webrichtlijnen)
  • Deelsitebeheer: vormgeving, inrichting, onderhoud, migratie, gebruikersondersteuning
  • Communitymanagement: activeren, voorlichten, enthousiasmeren, regisseren, bruggen bouwen, algemene pagina's beheren
  • Accountmanagement: promotie, het verhaal vertellen, aanmaken deelsites, op weg helpen, verwachtingenmanagement
  • Leveranciersmanagement en aansturing: contacten met leveranciers, ecosysteem, kaders, criteria, uitgangspunten, werkwijze/protocol opschrijven, vaststellen en publiceren
  • Innovatiemanagement: ontdekken vragen, behoeften en kansen, verbinden vragers, leveranciers, bouwers en middelen, financiering zoeken

Welke taken kunnen nog toegevoegd worden? Ga je gang!

En hoe ziet dan een nieuwe beheerorganisatie eruit op basis van bovenstaande taken? Wie doet een voorstel?


Voorstel nieuwe beheerorganisatie

...

Reacties

Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
    • Wilbert Schermer Voest
      Wilbert Schermer Voest 1849 dagen geleden

      @ Harry: Ik ben benieuwd naar je reactie op mijn antwoorden ! #pleio=discussieplatform  

      • Davied van Berlo
        Davied van Berlo 1851 dagen geleden

        Onderaan elke pagina van Pleio staat een link naar 'Over ons'. De komende tijd ga ik dat actualiseren.

        • Wilbert Schermer Voest
          Wilbert Schermer Voest 1853 dagen geleden

          @ Harry:  een uitvoeringsagenda is een activiteitenoverzicht voor het komende jaar/jaren en waarin staat aangegeven wat je wil concreet wil bereiken en wat (vooral geld en fte's) je daarvoor nodig hebt. Zo kan je de ontwikkeling van Pleio veel beter beheren.

          Met checks and balances bedoel ik dat het noodzakelijk is om in elke organisatie kritische volgers/toezicht te hebben cq. te organiniseren. Dit is nodig om (te) veel enthousiasme/goede bedoelingen tot de juiste proporties terug te brengen.  Zeker nu jullie de organisatie van Pleio verder willlen professionaliseren.

          Binnen de huidige (en toekomstige) organisatie is het absoluut onhaalbaar om bij aanvullende Pleio wensen ook zelf de begroting/budgettering te organiseren. Mijn baas ziet mij al aankomen .... En stel de douane houdt ermee op om het systeembeheer van Pleio te financieren ..... Wat dan ? Tip: Zoek als Pleio aansluiting bij de bestaande ICT organisatie(s) !

           

           

          • Harrie Custers
            Harrie Custers 1854 dagen geleden

            @wilbert de term uitvoeringsagenda zegt mij niets. Gaat het dan om wat, wie, hoe wanneer, hoeveel ??

            ja, wij zoeken aansluiting bij uitvoeringsorganisaties. Die of een van hen kan natuurlijk de sla's voor enkele jaren voor zijn rekening nemen. De term "check and balances" zegt mij ook niets. Het gaat natuurlijk om wie wat doet en bijdraagt.

            Pleio werkt gebruikersgericht. Dus als een gebruiker "meer" wenst, bijv. borging van de continuïteit, dan is de vraag wat is daar dan in jouw ogen voor nodig? En de vervolgvraag: hoe kan ik, jij wij dat regelen en organiseren?

            De betreffende partner(s) regelt dan zelf de begroting, budgettering en contracten/uitbesteding. En dit passend bij het Manifest. Dus ook voor de Pleio community en in aanvulling op de reeds lopende contracten.

            • Davied van Berlo
              Davied van Berlo 1856 dagen geleden

              Nu met andere dingen bezig. Even geduld.

              • Wilbert Schermer Voest
                Wilbert Schermer Voest 1856 dagen geleden

                @ Davied: Dit is toch een open source/discussieplatform..... Ben benieuwd naar je reactie op mijn voorstel !

                • Wilbert Schermer Voest
                  Wilbert Schermer Voest 1861 dagen geleden

                  Beste Davied,

                  Alleen een opsomming van taken is volstrekt onvoldoende informatie om een beheerorganisatie op te zetten. Ik stel voor om:

                  - de genoemde taken om te vormen tot een uitvoeringsagenda voor het jaar 2013 (en 2014?) Met deze agenda kan, op basis van de nu beschikbare personele capaciteit, een focus in de verdere ontwikkeling van pleio worden gelegd en prioriteiten worden gesteld.  Tip: Benoem in de agenda ook concrete resultaten in termen van producten en te leveren diensten.

                  - Borg de organisatorische verankering van pleio ! Nu is de inzet te vrijblijvend en te veel afhankelijk van vrijwilligers. Stel Davied, Marcel of Harry vallen uit... Hoe regel je dan de vervanging/opvolging ? Stel voor om aansluiting te zoeken bij bestaande overheids (ICT) organisaties. En... regel 'checks and balances' in de beheerorganisatie. (Pleio heeft wel een bestuur die deze rol zou kunnen vervullen, maar weet niet of zij deze rol ook zo invullen).  

                  - De financiering van pleio is een zeer belangrijk aandachtpunt. Zeker wanneer je meer professioneel wil werken en daarbij een ambitieus programma wil realiseren dan is een gedegen business/financierings plan (gekoppeld aan de uitvoeringsagenda) een 'must'.   

                  Ik ben benieuwd naar het vervolg. Succes !

                   

                Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers