Pleio

Engels | Nederlands

Artikel: "Het monitoren van sociale media"

Laatst bijgewerkt op 2584 dagen geleden door Harro Reacties (16)

 0/5 Sterren (0)

Artikel

Het monitoren van sociale media. Hoe doe je dat?
Incl. tips en instrumenten

 


1 pag

 

3e ARTIKEL-OPZET **** CONCEPT ****** HR, 30-8

ZIP bestand met illustraties (screenshots) voor het artikel)


Slim luisteren in de sociale media
Zelf makkelijk aan de slag met gratis tools
 
Noot voor de redactie:
Het uitgangspunt dat ik meekreeg voor dit stuk is dat het een spread met korte stukjes moest worden. Ieder stukje heeft een nummer dat ik ook gebruik in de bestandsnaam van de illustraties (screenshots).
 
Stukje 1:
Sociale media zoals Twitter, Facebook, Hyves, weblogs etcetera zijn niet meer weg te denken uit de maatschappij. Maar hoe kom je als ambtenaar te weten wat er allemaal in deze sociale media gezegd wordt? En waar en hoe leg je je oor te luister?
Waarom luisteren?
De gemeente Roosendaal concludeerde recent dat het aantal klachten de afgelopen jaren is toegenomen, met name door  het gebruik van sociale media. Burgers zijn mondiger en laten hun commentaar op het functioneren van de gemeente steeds eerder horen. Deze trend is ook in het bedrijfsleven zichtbaar. Bedrijven monitoren sociale media om inzicht te krijgen in de problemen die klanten met hun producten hebben, of welke verbeteringen ze zouden willen.
Maar ook voor de overheid kan het erg leerzaam zijn om, als aanvulling op bestaande publieksonderzoeken, welke klachten of ideeën er leven onder burgers en professionals. Dat kan op beleidsmatig niveau zoals het invoeren van koopzondagen in een gemeente, maar ook op uitvoering en handhaving.
 
Stukje 2:
Waar luisteren?
Weblogs, forums, Twitter, noem maar op. Maar waar moet je gaan luisteren? Dat hangt sterk af van wat je te weten wilt komen. Ben je op zoek naar de meningen van experts, dan vormen discussiegroepen zoals op LinkedIn een goede bron van informatie. Wil je realtime een incident volgen, dan is Twitter de beste bron voor informatie.
 
Stukje 3:
Een goed begin is het halve werk
Bedenk vooraf goed over welk onderwerp je wil monitoren en welke zoekwoorden daarbij passen. Ga niet uit van ambtelijk jargon maar gebruik de bewoordingen die burgers, professionals of de media gebruiken. [voorbeeld].
Houdt er ook rekening mee dat berichten op Twitter kort zijn. Belangrijke trefwoorden worden vaak afgekort. Trefwoorden met een hekje ervoor worden ‘hashtags’ genoemd. Bij twitterberichten over Eindhoven zie je daarom ook vaak de hastag #040 of #ehv.
Kijk goed welke mogelijkheden de zoekfunctie van de tool biedt. Met de zoekfunctie van Twitter en bijvoorbeeld Hootsuite kun je met meerdere woorden zoeken. Om tweets over Eindhoven te vinden kun je dus zoeken op Eindhoven OR #040 OR #ehv
 
Stukje 4:
Luisteren met Hootsuite
Hootsuite is een online dashboard waarop je kunt volgen wat er op Twitter wordt gezegd. In kolommen kun je verschillende zoekvragen instellen en zo realtime zien wat er wordt gezegd. Wanneer je zelf op Twitter of Facebook zit kun je zelfs je persoonlijke accounts ook in Hootsuite openen.
Het voordeel van Hootsuite is dat je geen speciale software hoeft te installeren. Daarnaast kun je geavanceerde zoekvragen instellen. Zoals bijvoorbeeld: Eindhoven OR #040 OR #ehv
http://hootsuite.com
 
Stukje 5:
Archivist of Twapperkeeper
Wil je een onderwerp over een langere periode analyseren, dan is The Archivist een absolute aanrader. Je kunt zoekprofielen voor Twitter instellen en The Archivist haalt automatische alle twitterberichten op. In één oogopslag zie een grafiek met het aantal tweets per dag, een overzicht van de meest actieve twitteraars, meest vernoemde internetadressen en meer.
http://archivist.visitmix.com/
Stukje 6:
Twicsy
Met bijna iedere smartphone kun je tegenwoordig foto’s maken. Een foto is in een mum van tijd op bijvoorbeeld Twitter of Facebook gezet. Om te kijken welke foto’s er bijvoorbeeld van de burgemeester zijn getwitterd kun je onder andere op Twicsy terecht. Wanneer het zoekwoord voorkomt in een twitterbericht met een foto, dan toont Twicsy de foto.
Een nadeel van Twicsy is dat niet alle fotosites worden gevonden. Foto’s die via het in Nederland populaire Mobypicture worden gegetwitterd, vindt Twicsy niet.
http://twicsy.com/
Stukje 7:
Google Alerts
Zoeken in Nederlandse weblogs en discussieforums kan heel goed via Google. Onderaan de resultatenlijst van Google Blogsearch en Google Groups vindt je de mogelijkheid om via email bericht te krijgen wanneer er nieuwe discussies of blogs gevonden zijn.
http://www.google.nl/blogsearch
http://groups.google.com
http://www.google.nl/alerts
 
Stukje 8:
Tweetalarm
Een andere manier om twitterberichten bij te houden is met een attenderingsdienst zoals Tweetalarm, Tweetbeep of Twilert. Je hoeft geen dashboards in de gaten te houden, maar je krijgt vanzelf een e-mail wanneer er over je onderwerp wordt getwitterd.
Een onderwerp instellen gaat eenvoudig. Bij Tweetalarm kun je makkelijk en snel inloggen, maar zijn de mogelijkheden beperkt wat betreft het instellen van een goede zoekvraag. Voor de wat complexere zoekvragen kun je bijvoorbeeld beter Twilert gebruiken, maar daar kun je alleen inloggen met een twitter- of google-account.
http://www.tweetalarm.com/
http://tweetbeep.com/
http://www.twilert.com/
 
 
Stukje 9:
Netvibes
Losse tools zijn handig, maar zou het niet mooi zijn om meerdere sites te kunnen volgen op één dashboard? Dat kan, bijvoorbeeld met Netvibes of iGoogle.
Op een dashboard kun je zogenoemde ‘widgets’ plaatsen. Dit zijn informatieblokjes met de laatste twitterberichten, weblogartikelen, foto’s, nieuwsberichten, etcetera. Netvibes biedt een aantal kan-en-klare widgets maar je kunt ook widgets instellen op basis van RSS-feeds……
 
http://www.netvibes.com
http://www.google.com/ig
 
Stukje 10:
Tot slot
De beschreven monitoringstools zijn een selectie uit de vele gratis sites die er zijn. Je kunt er prima mee uit de voeten, maar wanneer je serieus sociale media monitoring wil gaan toepassen in je werk dan is het verstandig om een betaalde oplossing te nemen. Voor de Nederlandse markt zijn er verschillende monitoringssystemen.
 
 

Reacties

Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
    • Harro
      Harro 2578 dagen geleden

      Davied: Dank. Volgens mij heb ik in het ingediende Word-bestand (de "definitieve" versie) inderdaad een ander voorbeeld gebruikt.

      Arnout: Ik ben een sentiment-scepticus :-) Wat betreft de Nederlandse taal is geautomatiseerde sentimentanalyse nog zéér onbetrouwbaar -- en in veel gevallen ook onbruikbaar. 

      Socialmention vind ik ook een leuke tool, maar ik krijg de site de laatste tijd bijna niet geopend. Daarom heb ik hem maar achterwege gelaten.

      • Davied van Berlo
        Davied van Berlo 2579 dagen geleden

        De stukjes 3 en 4 hebben hetzelfde voorbeeld. Bij 4 zou je een andere soort zoekvraag als voorbeeld kunnen noemen.

        Op Pleio komt ook een geavanceerde (en gratis) monitoringtool. Ik ga even na wanneer die klaar is, wellicht kunnen we dat nog toevoegen aan het einde.

        • Arnout de Vries
          Arnout de Vries 2582 dagen geleden

          Harro,

          ik snap het: SNA kun je misschien beter weglaten dan. Sentiment is echter wel eenvoudig en nuttig voor brede doelgroep. Of men zich positief of negatief uitlaat over een onderwerp, jouw organisatie ed lijkt me voor vele ambtenaren interessant. Social mention is daarvan een simpel (maar gratis) voorbeeld.

          Klein puntje bij ad 5. "alle" is dan nog steeds niet juist. Je krijgt maximaal 500 tweets terug. Dat lijkt veel, maar omdat er geen enkele vorm van filtering mogelijk is, zul je veel irrelevante tweets als resultaat krijgen.

          Succes met de afronding!

          Arnout

          • Harro
            Harro 2583 dagen geleden

            Monique: Leuk. Slimme opzet op deze manier. Als je écht aan de slag wil ontkom je niet aan een commerciele tool.

            Arnout: Dank voor je reactie. Aanvankelijk zat ik voor dit artikel ook meer te denken aan de zaken die je noemt (SNA etc.) maar na me ingelezen te hebben in de opzet van het tijdschrift, de doelgroep en uiteindelijk ook het format van het artikel (spread met korte stukjes) heb ik het roer radicaal omgegooid en heb ik er bewust voor gekozen om het heel basic te houden. Het moet iets zijn waar iedere ambtenaar mee aan de slag moet kunnen.

            Er zijn nog zoveel meer spannende dingen te vertellen over monitoring en alles wat ermee samenhangt, maar dat moet maar wachten tot een andere gelegenheid :-)

            Ad 3: Mooi voorbeeld, dank je. 

            Ad 5: Inderdaad ja, nog even benadrukken dat het pas start na het instellen 

            Ad 6: Gaat idd wat ver ben ik bang. 

            Grt,

            Harro

            • Arnout de Vries
              Arnout de Vries 2584 dagen geleden

              Bij [3] is een voorbeeld zoeken naar " fittie" in plaats van vechtpartij (of erger nog: delict)

              Bij stukje 5 klopt " alle twitterberichten" niet, aangezien ze niet de volledige historie hebben. Voor trendanalyses voldoet het prima.

              Bij 6: er zijn wel tools die middels Yahoo Pipes MobyPicture beslaan, maar dat voert te ver voor dit artikel misschien.

              Wat me opvalt is dat je nu vooral ingaat op monitoren of luisteren naar keywords (zoeken), trendanalyse en alerts. Terwijl sociale netwerk verbanden (SNA), sociale beinvloeding en communityvorming ook zeer interessant kan zijn om oa betrouwbaarheid in te schatten en te kijken welke groeperingen erachter zitten waar je misschien de dialoog mee wilt aangaan. Ook sentiment (emoties, beeldvorming) benoem je niet. Is dat bewust?

              Andere suggestie zou nog zijn dat je veel tools zowel achter de PC als mobiel kunt gebruiken. En sommige (maar niet bovengenoemde) kun je zelfs tot taakverdeling komen als je het alleen niet afkunt. Maar dit heb je in je laatste stukje al genoemd: je moet dan snel naar Hootsuite Pro en andere betaalde tools inderdaad.

              • Monique Roosen
                Monique Roosen 2587 dagen geleden

                Om zelf te luisteren/monitoren maak ik gebruik van netvibes. Hiervoor heb ik een dashboard ingericht.

                Binnen onze organisatie (provincie Noord-Brabant) maken we gebruik van het instrument coosto. Mijn advies aan projecten die willen starten met sociale media: start met luisteren dmv het definieren van enkele onderwerpen in coosto.

                • Harro
                  Harro 2588 dagen geleden

                  Erik, Anja, Davied: dank voor jullie reacties.

                  Ik ga die meenemen in de verdere uitwerking. Goede tip van de bestanden, Davied, ik zal al te denken hoe ik dat eens fatsoenlijk in de wiki kon doen.

                   

                   

                  • ErikJonker
                    ErikJonker 2589 dagen geleden

                    Bij het stukje over "waarom luisteren" is het wellicht een idee kadertjes toe te voegen met daadwerkelijke voorbeelden uit de praktijk waar dat luisteren waarde heeft toegevoegd, dan wordt het wat minder theoretisch.

                    • Anja Kreileman-van Rooyen
                      Anja Kreileman-van Rooyen 2590 dagen geleden

                      Leuk opzet! Ben benieuwd naar je verdere uitwerking.

                      • Davied van Berlo
                        Davied van Berlo 2591 dagen geleden

                        Harro, misschien handig om de plaatjes in een zip toe te voegen bij de bestanden (even eventueel te linken in deze wiki), dan kunnen eind- en beeldredactie kijken of ze ermee uit de voeten kunnen.

                        Ik neem aan dat de tekst "Waarom luisteren" nog verder uitgewerkt wordt?

                      Meer ...

                      Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers