Pleio

Engels | Nederlands
Werkgroep Pleio

Werkgroep Pleio

Bouw mee aan Pleio

 3.7/5 Sterren (3)

Entree pagina('s)

Laatst bijgewerkt op 1023 dagen geleden door Harrie Custers Reacties (7)

 0/5 Sterren (0)

Tijdens een onderonsje op de ambtenaar 2.0 dag in Lelystad, spraken Dirk Jan, Junissa, Wim en Harrie kort even over "Hoe nu verder met de entree-pagina('s) op Pleio.

Afgesproken is dat Harrie een kader aanreikt met enkele uitgangspunten voor verder ontwerp en realisatie.

Elke pagina dient:

  1. gericht te zijn op een doelgroep;
  2. gericht te zijn op het bereiken van een doel (call to action);
  3. een eigenaar te hebben.

De entree-pagina van Pleio.

Deze pagina is bedoeld voor mensen die op internet surfen, en in het bijzonder voor mensen die door een relatie verwezen zijn naar Pleio. Voor de surfer moet neteen duidelijk zijn wat hij achter deze toegangspoort kan verwachten. Sterker nog, wanneer deze bezoeker betrokkenheid voelt bij de publieke zaak, dan voelt hij zich zeer uitgenodigd om binnen te gaan (zich te registereren).

Bezoekers die via een relatie (Twitter, Linkedin, Facebook, een andere website, een mail ..) op deze pagina terecht komen die verwachten maar een ding: hoe kan ik mij - zo snel mogelijk - regsiteren en binnengaan.

Het doel van deze pagina is (100%) registratie. Daarom is de pagina heel basaal (les is more):

  1. duidelijk in beeld: uitnodiging om te registreren;
  2. duidelijk in beeld: dit is de poort naar dè ontmoetingsplaats, hét plein voor de publieke zaak;

Eigenlijk is hiermee het kader/de uitgangspunten geschetst. Alle vervolgpagina's dienen weer aan de bovengenoemde drie punten te voldoen.

Na registreren/eerste maal inloggen en Acceptatie van de voorwaarden, komt de nieuwe gebruiker op:

  1. een aantrekkelijke pagina met (vervolgpagina's):
  2. "Interessante pleinen". Onderverdeeld naar thema's, vraagstukken, expertises, overheden, ...;
  3. Tips & ervaringen van gebruikers;
  4. Ga naar Mijn dashboard (aan de slag)
  5. Ga naar een groep/deelsite
  6. Kies jouw startpagina ....
  7. Een korte gebruikshandleiding
  8. Een korte handleiding voor mede-eigenaren van Pleio
  9. ...
  10. Doel van deze pagina is de nieuwe gebruiker zo snel mogelijk aan de slag te helpen. Via een weg die hem het beste past. De ene wil eerst verkennen, zich eerst inlezen/handleiding raadplegen, een ander wil meteen naar zijn dashboard of de groep/deelsite waarvoor hij werd uitgenodigd.

Tips & ervaringen van gebruikers:

  1. Tips & trucs;
  2. Ervaringen van gebruikers ...

Ga naar Mijn dashboard (aan de slag):

  1. Waarom een dasboard
  2. Hoe inrichten
  3. Startpagina kiezen
  4. ...

Een korte gebruikshandleiding:

  1. een filmpje en/of
  2. een tekst en/of
  3. een prezi en/of
  4. ...

Een korte handleiding voor mede-eigenaars van Pleio:

  1. wat is Pleio .....
  2. delen is vermenigvuldigen, why, wat is dat, hoe doe je dat ....
  3. grenzeloos samenwerken, why, wat is dat, hoe doe je dat ...
  4. mede-eigenaarschap why, wat is dat, hoe doe je dat
  5. ...

....

"Interessante pleinen". Onderverdeeld naar thema's, vraagstukken, expertises, overheden, ...;

Iedere gebruiker kan op Pleio zijn eigen ontmoetingsplaats vinden dan wel creëren (Pleio-pagina, Symbaloo etc...) en deze weer delen met andere gebruikers. Andere gebruikers kunnen zo'n pagina als startpagina kiezen of toevoegen aan hun dasboard (menu, Tabblad).

Reacties

Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
    • Dirk Jan van der Wal
      Dirk Jan van der Wal 1017 dagen geleden

      @Erik. Dank. Ik zal zo screenshots toevoegen.

      • Erik Jacobs
        Erik Jacobs 1018 dagen geleden

        @Dirk Jan: Bijzonder fraaie voorbeelden van hoe 2 aan Pleio gerelateerde platforms dit hebben gedaan: www.streak.com en www.slack.com.

        • Harrie Custers
          Harrie Custers 1018 dagen geleden

          Mooi DJ. Ik heb idd in het verleden al een aantal pagina's (via mail, dom) gedeeld. Ga ik erbij zoeken/vinden.

          • Dirk Jan van der Wal
            Dirk Jan van der Wal 1018 dagen geleden

            Mocht je nog andere voorbeelden hebben: stuur me dan even een bericht met de url van de site dan neem ik die op in het album.

            • Dirk Jan van der Wal
              Dirk Jan van der Wal 1018 dagen geleden

              Beste Pleio vrienden,

              Gisteren in de 'IRL' werkgroep bijeenkomst hebben we o.a. de opzet van de voorpagina en de achterliggende informatie pagina's besproken. Daarover volgt nog een uitvoeriger terugkopelling. Een van de afspraken die er is gemnaakt is dat ik een aantal voorbeelden zou verzamelen. Ik heb die geplaatst in een fotoalbum binnen de groep Pleio Vormgeving (lijkt me goed om die er bij te betrekken). Bij deze: https://www.pleio.nl/photos/album/24991222/voorpagina-voorbeelden

              • Dirk Jan van der Wal
                Dirk Jan van der Wal 1020 dagen geleden

                Mooie en goede voorzet Harrie. Weinig op aan te vullen. Mooie voorbeeld van Erik ook.

                Lijkt me goed om voor de realisatie van dit idee een aantal stappen af te spreken: laten we het behapbaar maken. Eerste stap zou dan kunnen zijn dat we de huidige homepage uitkleden en op een aantal hoofdpunten info pagina's online brengen. Dat kan dan later uitgebouwd worden.

                • Erik Jacobs
                  Erik Jacobs 1023 dagen geleden

                  Goed initiatief Harrie!

                  Om even met je mee te denken; het lijkt me goed om op de homepage vooral de meerwaarde voor de bezoeker voorop te zetten.

                  Aanvullend op 'hét plein voor de publieke zaak' lijkt het me goed om toe te voegen hoe Pleio een antwoord geeft op de issues waar je (bij wijze van)  's-nachts wakker van ligt. Hoe je productiever kunt werken. Overzicht kunt hebben op de laatste stand van zaken in je project. Kennis en ervaring van collega's, samenwerkingspartners én voorheen nog onbekende deskundigen ontsluit. Etc.

                  Een voorbeeld; binnenkort ontvangen de gebruikers van Netwerk Jeugd een nieuwsbrief over de vernieuwingen op de Pleio-deelsite, in de opening van de nieuwsbrief hebben we de kernboodschap als volgt geformuleerd:

                  image

                Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers